Som ni märker har jag redan börjat skala den här löken, eller om det var en elefant, och tagit mig något lager in från själva storyn, till karaktärerna motiv. Nu borrar vi oss raskt in i elefantens hjärta eller lökens... eh ja, mitt. Där hittar vi en metadiskussion om författandets villkor och är det något jag hatar att läsa om så är det metadiskussioner om författandets villkor. Något lager ut - i njurtrakten på elefanten - hittar vi något mer intressant, nämligen ett resonemang om huruvida den vänsterintellektuelle storstadsförfattaren är förmågen att förstå och beskriva kurdernas vardag ens när han ser den för sina ögon, på plats. Ytterligare längre ut (jag släpper det där med elefantens anatomi nu, tror ni håller med mig om att det var ett dött spår) hittar vi de karriärinriktade föräldrarnas komplicerade relation till sin son och sedan till slut ett makroperspektiv på världen - finns egentligen trygghet på någn geografisk plats annat än som en illusion hos de som bor där.
Förlorade ord är jättebra - till och med strålande bra, förutom när den i ett parti någonstans i andra halvan gör ett pinsamt självmål genom att börja navelskåda sig själv samtidigt som ett av bokens teman är just denna problematik. Det är dock så uppenbart att det måste vara avsiktligt, men i så fall är det navelskådning av andra graden i form av ansträngd ekvilibrism så jag tycker illa om det ändå.
/Gästbloggare M
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!