torsdag 5 februari 2015

utlottning av De små tingens gud - en oförglömlig roman



Jag har fått ett fint recensionsexemplar av en fantastisk roman. Arundhati Roys klassiker De små tingens gud har nu kommit i ny upplaga hos Brombergs och mina hyllor är kroniskt överfulla. Jag köpte den och läste när den kom för mer än 15 år sedan och jag fullkomligt älskade.

Om där finns någon läsare ute i Sveriges land som är sugen på en läsupplevelse utöver det vanliga så skriv en kommentar här på inlägget. På söndag låter jag slumpen bestämma - en bok är det i potten och en vinnare blir det. Jag har inte tid att skriva någon längre text om boken just idag så jag låter förlagets text beskriva den närmare:

"Genom de sjuåriga tvillingarna Rahel och Estha skildras den indiska delstaten Keralas historia där släktbråk, kastsystem och politik har byggt murar kring kärleken. Det finns stränga regler för vem som får älska vem. Och hur mycket.
Men i bakgrunden, alltid närvarande, finns De Små Tingens Gud som skänker stunder av gränslös njutning och närhet.

Mot en fond av ljuvliga dofter, mustiga färger och förbjudna känslor tecknar Arundhati Roy med säker hand denna levande och gripande släktkrönika.

De Små Tingens Gud är Arundhati Roys debutroman som 1997 belönades med det prestigefyllda Booker-priset."

14 kommentarer:

  1. Jag vill gärna vara med i utlottningen! Jag har länge velat läsa den här boken.

    SvaraRadera
  2. Jag vill inte vara med, för jag har den redan och minns den som fantastisk! Dags för en omläsning, kanske. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Någon gång ska också jag läsa den igen. Helt klart.

      Radera
  3. Svar
    1. Klart att du ska. Det är en bok i din smak :-)

      Radera
  4. Jag har (pinsamt nog) inte läst De små tingens gud så jag är gärna med i utlottningen!

    SvaraRadera
  5. Helena i Uppsala
    Det låter spännande!

    SvaraRadera
  6. Åh, den här har jag länge varit nyfiken på! Jag är med!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!