onsdag 4 augusti 2010

sputnikälskling

Ja, så börjar den fantastiska historien om den japanske läraren som är vän med och förälskad i den unga författande flickan. Flickan är förälskad i sin chef, en äldre kvinna och runt dem formas en historia som flyter mellan dröm och verklighet. De två kvinnorna åker till Grekland tillsammans. En kväll ringer det från Grekland, flickan är förvunnen och läraren åker genast dit för att söka efter henne. Han finner ledtrådar - men kan man veta som är sant och äkta? Haruki Murakamis roman Sputnikälskling är som en skissbok fylld med scener, verkliga och drömda och läsaren får själv fylla i mellanrummen. Om jag är på rätt humör så gillar jag den här typen av litteraur mycket, men den kräver av mig. När jag flyter med strömmen av ord och inte koncentrerar mig på att förstå allt. Då blir det mycket bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!