tisdag 10 augusti 2010

överflöd

Det känns som hela trädgården befinner sig i en mognadsprocess. Björnbären börjar så smått bli svarta, plommonen behöver stöttor för att grenarna inte ska knäckas och äppelträdet har blivit helt vilt efter beskärningen i vintras. Så mycket kart har vi aldrig tidigare haft och beskäraren frågade ändå om jag ville prioritera utseendet eller äppelskörden? Utseendet svarade jag. Undra vad som hänt om jag svarat äppelskörden? Igår sappade jag förbi ett program på TV där undomar åkte runt och plockade äpplen för att sedan skänka till förskolor och äldreboenden. Det tyckte jag var så sympatiskt, vi får försöka plocka vår frukt och sedan hitta någon som vill äta den. Förra året gjorde vi ett försök och hängde vi en skylt vid vägen: plocka gärna frukt men det var, vad vi såg inga som nappade. Nu får det bli annons: Goda svenska äpplen och saftiga victoriaplommon skänkes! Klara för plockning om ett par veckor.

1 kommentar:

  1. Jg skall allt ta tillvara på äpplena, plommonen får du göra vad du vill med dock.

    Googla på "och dagarna går" förresten och se vad som hamnar högst upp. Utan fnuttar bara på andra plats...

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!