torsdag 29 januari 2015

deckarfavorit i repris 4: Svart Himmel

Deckarvecka har vi på Kulturkollo och jag skulle kunna fylla hela utrymmet där. Det går ju inte an så därför kör jag lite parallellt här hos mig. Jag kommer att bjuda 7 deckarfavoriter i repris - en varje dag under temaveckan. 

Jag kastade mig över Arnaldur Indridasons Svart himmel på påskaftonskväll och det var en bok som var svår att släppa. Egentligen kan jag fråga mig varför eftersom huvudpersonen, polismannen Sigurdur Óli är en ganska otrevlig och osympatisk person. Han har det trassligt i sitt privatliv, engagerar sig i sitt arbete men har stängt av känslorna. Lite mjukas den hårda fasaden upp under bokens gång och måhända kommer Sigurdur att kunna skapa hållbara relationer om serien fortsätter ett par böcker till.

Jag tror mig ändå ha listat ut vad det är som gör att jag slukar den här boken, det är en spännande mordgåta med flera sidospår som också berättar om nutidshistoria. Det utspelar sig strax innan bankkrisen i Island och allt är möjligt, när bubblan hinner ikapp människorna och spricker så får det förödande följder. För mig var berättelsen om Dresi, uteliggaren ett spår i boken som drabbade mig hårt. Livet blir inte alltid som man tänkt, alla får inte samma chans och spillran av en människa har till slut inte ens en röst att göra sig hörd med. Om man inte lyssnar mycket noga förstås.

- 2012 - 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!