fredag 8 november 2013

bokbloggsjerkan och önskningen

Vad önskar du dig mest av allt just nu som är relaterat till böckernas värld?

Annika frågar och jag svarar: 
Energi och ro inuti skallen så att jag kan ta mig an alla de böcker som jag skulle vilja läsa men som kräver lite mer av mig än jag fixar just nu. Jag har tid och jag har en livssituation som egentligen skulle tillåta att jag läste precis det jag önskade så jag kan inte på något vis klaga. Ändå ligger de där tjocka, väldigt bra romanerna som kräver full koncentration där i hyllan och bligar på mig. Ständigt bortvalda.

Bjuda in dem i mitt liv. Det är dagens önskning!

28 kommentarer:

  1. Ibland kanske man inte börjar vissa böcker av en orsak. Det kanske ska vara precis rätt tid man läser dem, och det förstår man inte förrän i efterhand. :) Eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är sant! Så kan det absolut vara. Vissa har liksom väntat ganska länge på sin stund bara.

      Radera
  2. Så där är det hos mig också!

    SvaraRadera
  3. Var sak har sin tid, sägs det. Men ibland vill man gärna skynda på saker och ting. Kanske bättre att vänta och se tiden an. Oj, så filosofiskt det blev :).

    SvaraRadera
  4. Ja det ligger några sådana böcker här hemma också, som jag vill läsa, men som inte riktigt orkas med just nu. Tur det finns andra att läsa under tiden :)

    SvaraRadera
  5. Ro i skallen är vad jag också önskar mig. Känner väl igen mig i den bilden av traven med böcker som ligger och väntar. Böcker jag vill läsa, men just nu går det inte. Får läsa lättgenomträngligt istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Deckare och lättsamheter får det bli!

      Radera
  6. Ibland kan det handla om att hitta rätt plats att läsa på för att få till rätt koncentration?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, och känna att inget stör. Just nu behöver jag verkligen dammsuga och då kan man inte ta upp en tegelsten :-) men blogga går fint, ha!

      Radera
  7. Känner också igen mig. Vissa böcker kräver att man är i något slags harmoni, tycker jag. Speciellt såna som man vill läsa långsamt och som kanske är lite mer krävande. Då funkar det ju inte med allt annat som också pockar på ens uppmärksamhet hela tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Harmoni är ordet. En stor godispåse, tyst och lugnt, välstädat hus, inga studier som väntar, inget jobb som är ogjort, ett glad rött, brasa - och inget Internet. Då kanske...

      Radera
  8. På något sätt tror jag att man bara vet när tiden är rätt för vissa böcker. Innan rätt känsla infinner sig så är det nog bättre att låta dem vara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig så verkar det att vissa böcker behöver lagras länge.

      Radera
  9. Ibland behöver man vänta in rätt känsla för en bok, men ibland behöver man bara ta upp den och börja läsa bara! Är det en bra bok kommer man ju in i rätt stämning när man läser. Det är ju lite av det häftiga. Så tänkte jag i alla fall när jag drog igpng min miniläsutmaning 'fem framtida favoriter'. Eller som Jessica säger, CUT THE CRAP!!! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, ibland får man bara bestämma sig.

      Radera
  10. Ibland funderar jag på att hyra en stuga i skogen långt bort från allt, tänk va böcker man kunde läsa.
    Mia

    SvaraRadera
  11. Ja, ibland så räcker inte tiden, man måste ha koncentration också. Känner igen det.

    SvaraRadera
  12. Nu vet jag inte om min kommentar gick iväg. Men jag förstår just det här med att ibland vill en läsa böcker, men har inte koncentration till det. Jag läser just nu Les Misérables och har inte ro till att göra det i längre stunder, vilket är synd eftersom jag verkligen gillar den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju orättvist mot boken också om man bara hafsar igenom och inte läser ordentligt. Inte bra alls :-(

      Radera
  13. Vissa böcker kräver helt enkelt en ork att koncentrera sig som inte alltid finns där även om tiden finns. Jag har några sådana liggande jag med...

    SvaraRadera
    Svar
    1. De får bilda en klubb, de stackarna...

      Radera
  14. Det är svårt att läsa när man har mycket i huvudet, man kan som inte koncentrera sig ordentligt :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det gäller att kunna fokusera. Just nu läser jag mycket studielitteratur och det påverkar såklart, när jag är ledig önskar jag lite mer kravlöst. Deckare har det blivit senaste veckan.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!