fredag 1 november 2013

gör om, gör rätt. Eller?


Passa er bloggläsare för nu har jag fått luft under vingarna, vatten på min kvarn och måste ut och rasta en käpphäst. Läser idag en insändare i SvD om hur staten allt mer styr över universitet genom anslag och skrivningar. Likaså arbetar jag i ett yrke som de senaste åren allt mer detaljstyrts från staten. Missförstå mig nu rätt, visst ska vi ha en god kvalité i alla verksamheter som finansieras av stat och kommun, men ibland är saker lite mer komplexa än svart och vitt. Lyssnar du Björklund?

I korridorerna på min skola hörs ofta det glada och käcka utropet: gör om, gör rätt! Ååååå, det provocerar mig. Den som tror att det finns en så enkel manual i läraryrket så att det går att alltid bedöma vad som är rätt eller fel vet just ingenting. Att veta att man inte vet och försöka utvecklas hela tiden, det är självinsikt och utveckling. Måhända måste det också finnas ett visst element av tänka fritt i den processen?

Gör om, gör bättre!  

Det slagordet kan jag köpa. Nog om detta. Nu är det helg. 

2 kommentarer:

  1. väldigt bra käpphäst!

    memorar särskilt dina sista rader "Att veta att man inte vet och försöka utvecklas hela tiden, det är självinsikt och utveckling. Måhända måste det också finnas ett visst element av tänka fritt i den processen?"

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Tack för uppmuntran, vi får försöka hålla emot den här svartvita trenden!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!