fredag 1 november 2013

ny månad - ny världsdel: Asien

November är Asiens månad i Lyrans Jorden Runt-resa. Jag har läst tre av titlarna och kommer att köra repriser på dem under månaden. Mo Yan är inte för mig, däremot har gästbloggar'n läst, så möjligen blir det Svalornas lek från Libanon som blir mitt val. Hääääng på jorden runt och läs tillsammans med oss!

Susan Abulhawa - Morgon i Jenin (Palestina)
Zeina Abirached - Svalornas lek: Dö, Resa, Återvända - (Libanon)
Mo Yan - Vitlöksballaderna - (Kina)
Kim Thúy - Mãn (Vietnam)
Atiq Rahimi - Jord och aska (Afghanistan)

8 kommentarer:

  1. Asien är så spännande! Valde att läsa böcker därifrån i utmaningen Tre på tre, plus att det blivit en del bonusar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också läst en hel dem från Asien det senaste, särskilt från Mellanöstern och Iran/Irak/Afghanistan/Pakistan. Det är nästan så att Asien kommit ikapp Afrika här på bloggen, det trodde jag aldrig. Noveller är ett fint sätt att lära känna mångfalden i ett land och Tranans samlingar är ju toppenbra som intro.

      Radera
    2. Noveller är bäst! Och så smart att märka inläggen med världsdel, det vill jag också göra men får väl vänta med det lilla pysslet till jag har nästa deadline eller något, haha ;)

      Radera
    3. Eller hur, när hemtentan närmar sig så inser man att man ha ett stort behov att fixa med taggar :-))

      Radera
  2. Svalornas lek köpte jag och kunde inte låta bli att läsa direkt. Så otroligt bra om kriget i Libanon! Du läser den på en timma :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då var det spikat, tack Hanna för pepp!

      Radera
  3. "Jord och aska" läste jag tidigare i år och den är jättebra! "Morgon i Jenin" har jag här hemma sedan ganska länge tillbaka och har velat läsa ännu längre än så, kanske borde jag slå till nu? Men jag kan inte lova något för jag har egentligen en massa annat som jag måste göra... Zeina Abiracheds bok hade jag inte hört talas om tidigare och den blev jag också väldigt sugen på, tack för tipset :)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!