lördag 30 november 2013

god jul - en skruvad kortroman om... adventsljusstakar?

Idag är det stora städar och pyntardagen i många hem och vad passar då bättre än att tipsa om Jonas Karlssons nya kortroman God JulRota i garderober och förråd, leta fram hela lampor och så simsalabim tända alltsammans för den där härliga julkänslan. Typ så, fast i större skala bestämmer kommunstyrelsen i en vanlig mellanstor kommun sig för att överraska kommuninvånarna med. Det ska bli mys och ljus i kommunhuset och Gunnar och Bror vill gärna visa på vad man kan åstadkomma om alla drar sitt strå till stacken, samarbetar för ett gemensamt resultat - ungefär som i en kommun. Dessutom ska det vara gratis förstås, alla vet ju att ekonomin är ansträngd. Projekt adventsljusstakar drar igång och en totalt absurd fars utspelar sig. Kommunal verksamhet i ett nötskal! Jag är säker på att alla som någon gång arbetat kommer att känna igen sig i den här underbara lilla boken. Med korta små kapitel, ofta avslutade med en knorr eller cliffhanger så anar jag att den dessutom lämpar sig riktigt fint för högläsning - given för julklappssäcken alltså!

Klickar man sig till babels hemsida så kan man också höra Jonas själv läsa en bit av den här absurda historien. Fniss utlovas!

4 kommentarer:

  1. Det låter som ett måste för mig som är jul-junky och kommunanställd. :-)
    Får se hur mkt jag hinner läsa framöver dock. Förhoppningsvis lite mer när min 4 dagars-bäbis kommit in i lite mer regelbundna rutiner :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort Grattis till lillan! Tror säkert att du kommer att gilla boken, den passar för skolanställda!

      Radera
  2. Jag ska vänta tills han själv (förhoppningsvis) har läst in den så jag kan lyssna :) Jonas är en fantastisk uppläsare av sina noveller om du inte lyssnat så gör det! ...men smakprovet ska jag lyssna på - Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset, jag har lyssnat till den som finns på Spotify - spår i snön - och den var fantastiskt fint inläst. Jag gillar hans noveller skarpt!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!