fredag 4 oktober 2013

bokbloggsjerka - bokmiljö

Berätta om en ”bokmiljö” som du har besökt alternativt gärna skulle vilja besöka. Naturligtvis är det även okej att ta upp fiktiva miljöer om du vill det!

Det är veckans uppgift på jerkan och för en människa som använt böckerna för att resa runt i världen sisådär 40 år är det ingen lätt uppgift att välja en. För alla som följer min blogg så är det välkänt att jag har en kärlek till afrikansk litteratur, jag har bara varit i Afrika vid två tillfällen i livet men skulle gärna resa tillbaka. Då skulle turen gå till Gabarone, Botswana och ett besök på Damernas detektivbyrå. Safari, besök i byar och vardags liv i storstaden skulle stå på programmet och så skulle vi dricka många muggar te och prata om ditt och datt, Mma Ramotswe och jag. 

Vart reser du?

41 kommentarer:

  1. Jag skulle väldigt gärna vilja resa till Afrika en dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är två! Skulle finnas gruppresor :-)

      Radera
  2. Skulle säkert vara roligt att diskutera med Mma Ramotswe. Tycker en traditionellt byggd dam lite längre norrut än Mma Ramotswe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst skulle en chit-chat vara mysig, traditionellt byggd eller inte :-)

      Radera
  3. Svar
    1. Japp! Och en långsam promenad genom trädgården i skymningen.

      Radera
  4. Ja Afrika vore verkligen en upplevelse!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har varit i Tanzania, det var häftigt.

      Radera
  5. Jag är inte direkt någon resenär men Afrika är absolut en dröm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Safari var spännande, det vill jag göra om!

      Radera
  6. Jag har aldrig läst serien men egendomligt nog lyckats samla på mig några böcker. Nr 1 såg jag på film, riktigt underhållande.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en skönt långsam feelgoodserie som passar när man är lite stressad.

      Radera
  7. Ja att prata med Mma Ramotswe hade varit spännande! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är liksom lugn och klok och full av humor. Gillar!

      Radera
  8. Åh, Botswana står sen länge på min lista över länder jag vill besöka och Mma Ramotswe har definitivt påverkat det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där ska finnas underbar oexploaterad natur också :-)

      Radera
  9. Svar
    1. Ja, hela östafrika lockar. Nu har jag varit i Tanzania så därför Botswana. Jag skulle gärna åka till Sydafrika också. Och till Marocko och Algeriet och ... Alltihop!

      Radera
  10. Afrika är verkligen ett ställe jag skulle vilja åka till. Skulle vilja gå på safari.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en fantastisk upplevelse, vi såg mängder med djur och upplevelsen att vara i ett uråldrigt landskap var mäktig!

      Radera
  11. Afrika skulle jag gärna åka till också, men då får jag nog göra det utan sambo. Han tror att det finns ormar precis överallt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg inte en enda orm i Tanzania men rejält med djur på savannen. Lejonfamiljen glömmer jag aldrig!

      Radera
  12. Mm, te... men jag får nog inte dricka mer te nu - har redan hällt i mig kopiösa mängder idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar rött te sådär om jag ska vara ärlig men om jag blev bjuden av någon på damernas detekrivbyrå så skulle det säkert smaka.

      Radera
  13. Afrika skulle ju vara spännande, om det inte vore för hettan och solen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi reste i november och det var lagom varmt.

      Radera
  14. Afrika känns mycket exotiskt för mig och jag är inte säker på att jag skulle gilla alla konstiga kryp och ormar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som turist hade vi det mkt bekvämt. Jag bodde också i en by några nätter och det var mer primitivt, främst var det hygien kring maten som var svår. Vi blev alla magsjuka vilket inte ät helt enkelt när toan är ett grävt hål...

      Radera
  15. Botswana kom med på min jerka med. Ser fram emot Sydafrika till nyår, inte så långt ifrån, men tror att de skiljer sig ganska mycket åt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så avis jag blir! Sydafrika finns med på min lista oxå. Ska du läsa ngt som förberedelse? Rekommenderar Deon Meyer!

      Radera
  16. Ja, Damernas Detektivbyrå-miljö hade varit kul att uppleva!

    SvaraRadera
  17. Det vore nog riktigt spännande att besöka Afrika och få många fördomar motbevisade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där finns mycket som jag skulle vilja se!

      Radera
  18. Är ju personligen mest intresserad av Nordafrika, men en kopp te eller två med Mma Ramotswe i Botswana vore ju inte fel. Två kvinnor med traditionell kroppsbyggnad kanske har en del erfarenheter att utbyta med varandra. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi skulle säkert ha mysigt! Egypten har jag besökt, det kan jag också rekommendera!

      Radera
  19. Efter 9 veckor i Malawi för några år sedan längtar jag dagligen tillbaka. Skulle gärna upptäcka fler afrikanska länder även om jag tror att få kan slå det oexploaterade och underbart vackra Malawi. Har tyvärr ännu inte hittat någon bok som utspelar sig i mina drömmars land.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande med Malawi, jag ska fundera på om jaget ngn roman därifrån!

      Radera
  20. Att ha varit i Afrika två gånger är inte så bara tycker jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, du har rätt. Det är härligt!

      Radera
  21. För mig ar det massor av orter där de deckare jag läser utspelar sig som jag skulle vilja besöka! Så jag skulle gärna följa med dig till Mma Ramotswe ;-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!