söndag 13 oktober 2013

fördelarna med en kollaps - Troppers fjärde på svenska

Fördelarna med en kollaps är den fjärde Jonathan Tropper jag läser och nu börjar jag kunna konceptet. Han är genren trogen och låter mig lära känna en lite vilsen, sekulariserad judisk man i yngre medelåldern som hamnar i en situation som gör att han måste tänka över sitt liv och omvärdera sina livsval. Ironisk humor som ibland slår över i rena slap-sticken, oväntade förvecklingar, sex med yngre kvinnor och ett något komplicerat förhållande till familjen, det är byggstenarna i Boken om Joe, Sju jävligt långa dagar, Konsten att tala med en änkling och Fördelarna med en kollaps.

Skillnaden i den senaste boken gentemot de andra är väl möjligen att huvudpersonen blivit något äldre, karriären som trummis har gått i stå, han är frånskild och dottern är tonåring. Tiden har gått även för Jonathan Troppers huvudkaraktärer och hela känslan i boken är stillsammare, vemodigare och ibland ganska solkig. Silver, som den avdankade trummisen tillika frånskilde tonårspappan, drabbas en dag av en stroke och han behöver en omfattande operation för att ha en chans att överleva. Silver ser inte så många anledningar att leva alls så han bestämmer sig för att använda den tid han har kvar att ställa till rätta det han misslyckats med i livet. En bieffekt av stroken är att han plötsligt inte längre har något filter, allt han tänker kommer ut genom munnen och den sortens uppriktighet både hjälper och stjälper honom i hans uppdrag.

Jag tänkte faktiskt väldigt mycket på likheten mellan den här boken och Mannen som glömde sin fru som jag läste i somras. När jag kollar vad jag skrev om den så, häpp, har jag länkat till Tropper i den texten. Där finns något slags släktskap mellan dem, helt klart. Självklart kan man inte skriva om genren utan att nämna Nick Hornby. Han är måttstocken i min lad-litvärld (nu vandrar tankarna till Hi Fidelity, About a Boy och Juliet Naked) och till hans höjder når inte Jonathan Tropper i den här boken. Det finns fina passager, som relationen till fadern, rabbinen, som tar med Silver på  ett antal fester som alla firar livsomvälvande val eller beskrivningen av den trumpna och truliga tonåringen som blir ofrivilligt gravid och söker upp sin frånvarande far.

Men för mig är det här en mellanbok, helt OK underhållning en lördagskväll. Har du inte läst Tropper så tycker jag att du ska börja med Boken om Joe.

4 kommentarer:

  1. Denna har jag reserverat på biblioteket, dock blir det min första så jag går emot ditt tips lite ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett fritt land, vet du! Du blir säkert nöjd med din läsning :-)

      Radera
  2. Tänk att jag har lika svårt för lad-lit som för chick-lit och jag önskar att jag inte hade det. Försökte mig på Troppers Sju jävligt långa dagar, men jag gillade titeln mycket mer än boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo men, det är sant att alla böcker som blir för mallade gör mig lite uttråkad. Han är duktig med språket Tropper och hans berättelser tillför ofta något riktigt tänkvärt men. Nja. Inte denna gången. Som underhållning dock helt OK.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!