fredag 11 oktober 2013

Doktor Glas - en klassiker!



Igår träffades bokbubblarna för att gå på teater, tanken var att vi skulle läsa den klassiska romanen Doktor Glas inför, sedan prata om den och se teatern. I mitt fall blev det ingen omläsning av Doktor Glas men ett glas på Evas Paley och formidabel teaterföreställning blev det. 

Trots att jag slarvat med läsningen kunde jag känna mig helt trygg i Krister Henrikssons sällskap. Han genomför en 90 minuters lång monolog på ett sätt som imponerar stort. Han tar åskådaren i handen, presenterar sig som Doktor Glas och det är bara att följa med. Med en enkel scenografi och vacker ljussättning är det mannen av kött och blod som är mitt på scenen, den olyckligt förälskade mannen som kan tänka sig att gå hur långt som helst för att få vara i sin älskades närhet. Mannen som är osäker på om han förtjänar kärlek och mannen som ifrågasätter om han ens tycker om människor längre. Mannen som ändock bestämmer sig för att styra över liv och död. Göteborgs Stadsteater är skådeplatsen och gästspelet fortsätter november ut. Gå och se!

Enligt O,  What you readin, Bibliotekskatten och Ciccis bokblogg var också med. 

6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Se den här med Krister Henriksson också. Grymt bra skådespeleri.

      Radera
    2. Krister Henriksson var i London, fast vi hade tid att bara gå förbi teatern...

      Radera
    3. Ja, den har gått i London länge innan, nu i Gbg. Värd att se!

      Radera
  2. Vilken kväll! Doktor Glas och Krister Henriksson - två favoriter hos mig! Kanske man skulle boka en teaterbiljett och ta sig till Gbg för det här vill jag gärna se!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!