lördag 19 oktober 2013

dagens spaning: hallå förlagen - ni biter er i foten!

Eller i svansen, eller i handen eller vad man nu ska säga när ni gång på gång skickar ut recensionsexemplar till bloggare som skriver av baksidetexten och sedan klickar på publicera. Har de ens läst boken undrar man ibland? Nu ska jag sticka ut hakan lite och kanske provocera en och annan. På bokmässan deltog jag i ett samtal som handlade om just relationen mellan förlag och bloggare och jag skulle önska, som jag också framhöll där, att förlagen kollar av bloggarna en smula innan de hoppar på samarbete. För inte ska vi hymla med att bokbloggarna är en del av marknadsföringen för en bok, en kanal ut till läsarna? Då skulle jag, om jag var förlag, också se det som en sådan och vara lite noga med att välja var jag ville synas. Jag skulle kolla upp inriktning på bloggen, besökarantal och kvalitet på inlägg. Det skulle vara en vinnasituation för alla, både förlag och bokbloggare, eller?

Är jag på fel spår här eller vad tycker ni andra i blogosfären?

48 kommentarer:

  1. Är med dig 100%. Har själv tänkt samma tanke även om jag inte orkat engagera mig så mycket att det blivit ett inlägg av det. Ska man bara skriva av baksidestexten kan man ju lika gärna kopiera den från någon av nätbokhandlarnas siter och slippa hanteringen med de "riktiga böckerna". Sedan är vi nog många i bloggosfären som inte vill bli färgade av samma pensel som de bloggare som gör det så enkelt för sig, risken är det blir ett bakslag som går ut över oss alla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig om att det finns risk för ett bakslag och som i längden stämplar bloggar som oseriösa.

      Radera
  2. Egentligen har du rätt, men kvantitet vinner alltid över kvalitet...
    Hur mycket lyrikböcker ges det ut?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men jag tycker att en grundläggande idé med en bokblogg är att man skriver texterna själv, inte kopierar andras.

      Radera
  3. Jag håller med! Har länge funderat över bloggar där det enda de säger själva om boken är: Bra, men lite lång. Eller: Fantastisk. Vad är det för recension? Referatet man gör är ju också en del av läsupplevelsen, det just jag som recensent väljer att lyfta fram. Det är verkligen inte oväsentligt.

    Sedan om förlagen och recensionsex så uppfattar jag att vissa är mycket, noga, andra skickar bara ut hel vilt utan research (jag har fått förfrågan om att recensera hårdkokta deckare skrivna av män) och andra förlag erbjuder bara en pdf-fil för att man inte recenserar i tryckt media, trots att jag faktiskt har en hel del läsare. Barnboksförlagen är oftast mycket mer samarbetsvilliga. Andra förslag borde ta efter dem. De delar inte heller ut böcker helt utan urskiljning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett referat kan verkligen lyfta en text om en bok och det är ofta nödvändigt att berätta lite om handling och miljö osv för att sätta romanen i sin kontext men det ska vara, som du skriver, ett urval av handlingen som gör att jag läser med intresse. Reflektioner över handlingen, personliga tankar, kopplingar till aktuella händelser eller till en annan text läser jag oftast heller än rena referat.

      Radera
  4. Håller absolut med. Jag är inte där än så att jag får rec.ex. men det känns helt självklart att det ska finnas en aktiv relation mellan förlag och bloggare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig är det viktigt att jag som bloggare känner mig oberoende och självständig i mina val av böcker men när man sedan bestämt sig för att läsa och skriva så tycker jag att där finns en överenskommelse om att jag gör det inom rimlig tid och att jag har läst det jag skriver om.

      Radera
  5. P.S.
    Och vi bokälskare gillar väl när böcker köps, oavsett anledning? Förlagen har det tufft, speciellt de små.

    SvaraRadera
  6. Självklart blir det ju tråkiga inlägg med enbart baksidescitering men jag håller inte alls med i att förlagen gör sig själva en otjänst. De får ju exponering i ett sammanhang som av de trogna läsarna av den bloggen uppfattar som ett personligt urval. På vilket sätt menar du att förlagen förlorar på det?

    Däremot kan jag se att det skulle finnas en "risk" för vissa förlag att skicka ut recensionsexemplar till bokbloggare med stort besöksantal som då och då totalsågar vissa böcker.

    Sen ser inte jag recensionsexemplar som ett "samarbete" med ett förlag. Jag ser det som att bloggare har samma roll som en dagstidnings kultursida. Dessa får ju också recensionsexemplar men det går ju inte riktigt att säga att DN "samarbetar" med Piratförlaget för att de recenserar Jan Guillous senaste.

    Vore kul att höra dig utveckla lite mer hur du tycker att förlagen skadar sig själva!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag menar att trovärdigheten hos förlagen minskar om de exponerar sig på bloggar där inläggen inte alls är genomtänkta eller arbetade. Jag menar inte att alla måste skriva regelrätta recensioner eller så men jag tror att de allra flesta uppskattar en text som säger något mer än baksidetexten. Sedan är måhända ordet samarbete olyckligt valt. Om jag går till mig själv som bloggare så bestämmer jag helt vilka böcker jag vill läsa och skriva om och när jag beställt mitt recex från förlaget så tycker jag att vi ingått ett ömsesidig relation kring just den titeln. De skickar boken, jag förbinder mig att läsa titeln och skriva om den inom rimlig tid på min blogg. Om man kallar det samarbete eller ej beror väl på hur man tolkar ordet.

      Radera
    2. Spännande det du skriver om att förlag undviker att skicka till bloggare som sågar, det har jag inte reflekterat över förut. Är det så verkligen?

      Radera
    3. Ja när det gäller huruvida jag uppskattar en text eller ej som läsare så är det ju givet att jag föredrar en riktig recension framför en kopia av baksidestexten. Men om jag nu skulle råka hamna i en blogg där någon bara skrivit rakt av vad boken handlar om och inget mer så är inte min första tanke att mitt förtroende för förlaget blivit sämre. Är det så för dig? Jag tänker enbart att det är en tråkig skribent.

      Nej jag tror verkligen inte att något förlag nekar bokbloggare recensionexemplar för att de varit negativa tidigare. Men det känns som att din föreslagna modell där förlagen kollar upp bloggarna lite mer så skulle ju det kanske kunna bli en faktor att ta hänsyn till från förlagens sida. Jag tycker det är mycket bättre att de inte börjar titta på besökssiffror och inlägg eftersom det lätt kan bli tokiga värderingar som börjar spela in. Du kan ju trots allt vara inflytelserik oavsett om du skriver bra eller dåligt, har många eller få besökare. Så ur ett förlagsperspektiv så förstår jag inte riktigt vad de skulle vinna på.

      Men kanske är jag bara trög som inte kopplar samman en tråkig bloggtext med förlaget. :)

      Radera
    4. Ja, det är faktiskt så att mitt förtroende för förlaget minskar om jag märker att de är villiga att lämna ut rec ex till någon som inte tar uppdraget seriöst utan bara skriver av baksidan, särskilt om det upprepar sig gång på gång. Det känns som de då inte tar sin titel på allvar, så tänker jag. Rätt eller tok, meningarna verkar vara skilda och just den debatten vill jag åt!

      Radera
  7. Håller med. Jag vet att jag själv tenderar att skriva lite väl mycket å andra sidan, men en recension som innehåller baksidestexten och en (eller två) mening till, det ger mig verkligen inget.
    Ett av förlagen som jag fått rec.ex. av var väldigt noga med att de ville läsa ett antal av mina recensioner av böcker innan de bestämde sig. Det var lite läskigt för det var en av deras böcker (som jag köpt) som jag inte var så förtjust i, men de tittade professionellt på andra saker och godkände mig. Det kändes bra! För mig blir det nog också så att jag i viss mån prioriterar deras böcker om jag har tidspress.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bloggar är ju fantastiska på det sättet att man bestämmer själv över hur man vill ha det på sin plats i det stora Internätet, om man skriver långt eller kort eller bara har bilder, filmer eller vad som det rör mig inte alls. Det jag är förvånad över är att förlagen inte alltid gör som i ditt fall. Kollar upp bloggen och skickar om de tror att det är ett bra fönster att exponera sig i.

      Radera
  8. Jag skulle egentligen önska att fler förlag slutar behandla bokbloggare som något katten släpat in. Vi hjälper ju faktiskt till att marknadsföra en bok, oavsett om vi sågar eller hyllar.

    Själv kopierar jag alltid baksidetexten från böckerna eftersom jag inte vill skriva något om den faktiska handlingen i mitt inlägg, det som jag kallar för Min kommentar. Där skriver jag bara vad jag tyckte, av den enkla anledningen att jag inte skriver regelrätta "recensioner".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj! Känner inte igen att ha blivit behandlad så av ett förlag någon gång. Är det ett speciellt förlag du tänker på eller flera? Visst finns det förlag som har nekat förfrågningar jag skickat och/eller velat skicka e-böcker istället för fysiska, men det har jag full förståelse för isåfall och det är deras val. Jag förstår att det är en tuff marknad för dem. Å andra sidan kan jag, precis som Anna säger, önska att förlag ibland gjorde mer research av bloggar de erbjuder recex till, innan de skickar dem. Det går ju ofta rätt fort att se vilken sorts böcker en viss blogg är nischad mot.

      Sen kan jag hålla med Anna om baksidestexter också. Jag måste erkänna att jag aldrig läser den kopierade baksidestexten i bloggar, av anledningen att den är så opersonlig och vill jag läsa den kan jag läsa den på Adlibris. I så fall hoppar jag direkt till bloggarens kommentar. Jag förstår hur du tänker men om man vill dela upp handling och tyckande, är det inte roligare att skriva ett eget litet referat innan man skriver det du tycker? Man behöver ju inte spoila för det!

      För övrigt tycker jag hela diskussionen om vad som är en "recension" är intressant. Jag kallar mina bokreferat för "recensioner" helt enkelt för att de är upplagda som en sådan, men bara för det så likställer jag ju inte mina inlägg med exempelvis en recension i DN. Jag tycker inte ordet "recension" ska vara reserverat för tidningar och dylikt, en recension är helt enkelt ett tyckande om ett media och är den skriven av mig så är den! Eller, så tycker jag. Vad tycker ni andra om det här?

      Sen, Monika, vill jag ju självklart inte säga att vissa sätt att blogga är bättre eller sämre än andra, för alla gör ju på sitt sätt och trivs med det och det vore väl trist om alla bloggar såg likadana ut! Det här är bara det jag tycker och jag tycker också det är intressant hur olika många verkar se på det här med baksidestexter :)

      Radera
    2. Jag menar absolut inte att man inte får skriva precis som man vill på sin blogg. Jag läser gärna t ex dina egna kommentarer och uppskattar att de ofta är ganska långa. Alla gör dom de vill men min poäng var att om jag vore förlag så skulle jag sålla bättre. Jag känner inte heller att jag blivit illa behandlad av förlagen, visst kan det vara så att de ibland inte svarar alls vilket är tråkigt. Diskussionen om recension eller inte är intressant. Jag känner mig mer bunden av formen om jag skriver recensioner, därför kallar jag mina texter reflektioner. Då kan jag skriva hej vilt.

      Radera
    3. Jag vet ju vad jag själv tycker om en blogg där det enda som står är baksidetexten och "Den var bra!". Det är inte det jag vill veta, jag vill ju veta varför den är bra.

      Eli: Det är väl två förlag som jag tycker har handskats lite dåligt med mina frågor, men de flesta är ju faktiskt väldigt trevliga. Jag har alltid haft väldigt svårt för det där med sammanfattningar :) Att skriva om vad en bok handlar om är riktigt jobbigt för mig för jag vet inte riktigt vad jag ska ta med och inte och jag orkar inte lägga krut på det. Jag brukar själv bara skumma igenom vad andra skriver om handlingen för jag vill ju egentligen inte veta just det.

      Anna: Jag håller med om det båda dina tankar. Ibland kan jag inte förstå hur vissa bokbloggare kan få så många rec ex och om jag hade varit ett förlag så hade jag varit lite mer noga. För mig är en recension väldigt formbunden och det finns massa regler man ska tänka på så jag gör som du, jag kallar dem något annat :)

      Radera
    4. Visst är det skillnad mellan de som bara lägger till ett ord eller en mening till en baksidestext och de som faktiskt skriver egna reflektioner! Jag brukar ju läsa dina egna tankar, bara det att jag hoppar över själva baksidestexten. Bloggar som bara lägger till ett ord eller en mening utöver baksidestexten läser jag inte alls..

      Spännande att vi har så olika åsikter om ordet recension! Jag håller med delvis, om jag använder en bok jag läst som exempel i en längre diskussion om någonting, säg genrer, då kallar jag det inte recension. Men om jag använder ett helt inlägg till att skriva om vad jag tycker om en bok, då kallar jag det recension och det är väl den enda formbundenhet jag håller mig till.. För mig är en recension en recension oberoende var den publiceras eller vem som läser den, om jag skriver en text om en bok som jag aldrig publicerar utan bara sparar så kallar jag den nog recension ändå. Å andra sidan så kanske jag omedvetet håller mig till en slags formbundenhet eftersom jag alltid försöker få med lite av handlingen, vad jag gillade och inte gillade och vad jag tyckte boken förmedlade.. Däremot skulle jag väl inte kalla en baksidestext + "Den var bra!" exempelvis som en recension. Intressant, som sagt!

      Radera
  9. Jag håller med dig i ditt resonemang och skulle också se att förlagen kanske kollar in bloggen lite mer noga innan de skickar recensionsexemplaren. Vissa förlag vill till exempel ha länken till recensioner som jag har skrivit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag en helt befogad begäran. Det menar jag kan vara ett exempel på samarbete/överenskommelse.

      Radera
  10. Jag tror att olika bloggar tilltalar olika läsare. För egen del kvittar det om bokbloggarna jag läser kopierat baksidetexten eller skrivit något eget om handlingen, det jag är mest intresserad av att läsa är deras upplevelse av boken så jag läser helst bloggar som har lagt fokuset där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, man läser ju de bloggar som passar en själv. Gillar man inte så är det ju bara att inte läsa...

      Radera
    2. Fast även om det kvittar hur jag delges handlingen vill ju förstås även jag få mer innehåll än så genom egna reflektioner över vad de läst.

      Många förlag ber om blogglänk och läsantal men hur många som kollar upp bloggen ordentligt är kanske svårt att säga. Jag har inte bokbloggat länge men tycker det finns vissa förlag som är riktigt duktiga på att läsa vad som sedan skrivs om de recensionsexemplar de skickat ut. Trevliga Victoria på Harlequin visar att hon läst blogginläggen, samma sak med Bazar, Kalla Kulor och B|Wahlströms som visat det genom att citera mig på hemsida och FBsida. Och visst är det mycket roligare när man får någon form av respons. :)

      Radera
    3. Ja, respons på det man skriver och diskussioner som den här berikar livet som bokbloggare. Kul att du ville vara med och tycka!

      Radera
  11. Jag brukar försöka undvika att skriva om handlingen mer än jag absolut måste. Det cirkulerar på tok för många spoilertexter på nätet redan (och även på baksidor av böcker, som jag således inte heller läser). Och bloggar som bara kopierar handling och sedan sätter ett betyg intresserar mig inte. Av samma anledning slentriangillar jag aldrig någons statusuppdatering på goodreads där de bara tryckt på en knapp och satt ett betyg. Man får ju för fasen försöka formulera sig, det är inte alltid lätt och det blir inte alltid lysande, men skam den som ger sig! Anledningen till att jag började bokblogga var ju för att jag skulle kunna hålla reda på vad jag tycker om det jag läser, om jag inte skriver vad jag tycker och varför kommer jag ju glömma bort det.
    Och om recex; jag skulle önska att bokbloggare som faktiskt försöker göra något mer också får lite mer kärlek, från såväl läsare som förlag, men så känns det inte som det är. (Det handlar mer om att besöka andra bloggar och där kommentera öronen av sig. Hela populäritetsrejset har sedan länge slutat locka mig, jag gör som jag gör och de som vill följa får följa.) De förlag som skickar får lite kärlek av mig, även om jag råkar såga det de skickat. Särskilt förlag som visar att de besökt min blogg får en liten stjärna i marginalen, men det är inte ofta det känns så. Och förlag som inte ens svarar när man mejlar dem med frågor gällande deras böcker hamnar på surmulelistan.
    En lång kommentar blev det här och jag är inte alls säker på att jag hållt mig till ämnet, men... trevlig helg på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevlig Helg! Ava din och alla andras kommentarer så är det uppenbart att det här är något vi vill prata om. Jag håller med dig om att också mitt syfte med att bokblogga är att minnas och tänka till kring det jag läst och kanske gör man det bra genom att kopiera in adlibris säljtext men jag tror precis som du att man bäst av allt minns om man formulerar sig själv. Det är absolut inte lätt och jag vill absolut inte ge sken av att det som jag skriver på min blogg alltid är perfekt. Det handlar om att man försöker...

      Radera
  12. Kul att det här kom upp! Jag blir ofta förvånad över vad lite tyckande det är på bokbloggar, jag har inte heller alltid lätt att veta vad jag tycker, men jag försöker hela tiden förbättra mig på den punkten. Det är också en förvånansvärt homogen röst på många bokbloggar, det är också lite underligt med tanke på den mångfald av läsare det ändå måste vara. Fler borde våga vara lite vassare och vända och vrida lite på det man läst. Som marknadsförare tror jag tyvärr som Markus ovan att förlagen kan ha vinning av att bara få boken exponerad, vare sig texten om den är kopierad från baksidan. Jag skulle tycka det vore himla konstigt tänkt om man som förlag undviker att skicka till bloggare som ofta sågar, det känns inte som ett modernt tänk där det viktigaste är öppenhet och exponering av mångfalden av tyckande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fram för mer tyckande, mer mångfald och mer personliga reflektioner!

      Radera
  13. Det här är alltid ett intressant ämne att diskutera! Jag för min del bryr mig inte om hur bokbloggare väljer att skriva om böcker. Visst kan jag tycka att en avskrift av baksidestexten är lite futtigt, men för andra som bara vill ha boktips och kanske inte lever lika nära böcker som jag gör, kanske det är fullt tillräckligt? Och jag kan ju helt enkelt välja bort såna bloggar.
    När det gäller förlagen så tror jag faktiskt inte att de bryr sig så mycket hur vi skriver, bara vi skriver, men det är bara en gissning.
    Jag förstår precis vad du menar om "samarbetet" mellan förlag och bokbloggare men det är kanske mer en överenskommelse om vad som gäller d v s ber man om ett recex förbinder man sig att läsa och blogga om boken inom rimlig tid, till skillnad från en kulturredaktion som väljer att skriva om ett urval av alla böcker som de får skickade till sig. Har man inte frågat, men ändå får boken tycker jag att man bestämmer själv om man vill läsa eller inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, överenskommelse är ett bättre ord.

      Radera
  14. Illa är det också när man som förläggare ser att böckerna förlaget skickar ut som recensionsex. säljs begagnat (och det gäller oavsett om det är efter en fin recension eller ej).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit till diskussionen. Jag uppskattar om man skriver namn här i kommentarerna men håller med: Helt oacceptabelt!

      Radera
    2. Reagerade på det när jag letade böcker på Bokbörsen sist. Att sälja recex känns futtigt. Däremot har det hänt att jag skänkt till Röda Korset.

      Radera
    3. Futtigt är ordet! Jag skänker också bort ibland - allt ryms inte hemma.

      Radera
  15. För förlagen tror jag inte det är negativt. Får deras bok exponering är det ju bra, även om recensionen är dåligt skriven. Även sågningar kan ju hjälpa till att sälja en bok. Däremot för bokbloggar, och för bloggläsare, kan det vara mindre bra. Det är inte speciellt kul att läsa om samma böcker i "alla" bloggar vilket ofta är fallet. En del förlag är väldigt generösa med att skicka ut rec.ex och skickar till alla möjliga, stora som små bloggar. Då känns bloggvärlden ganska liten och trist tycker jag, och personligen blir jag ganska så osugen på att läsa en bok som ALLA andra redan läst och bloggat om. Jag vill gärna vara först på bollen... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att det blir tjatigt att läsa för många inlägg om samma bok, särskilt om alla tycker likadant. Visst är det kul att vara först på bollen ;-) Därför läser jag ofta engelska upplagan.

      Radera
  16. Jag tror att för de stora förlagens del är "all publicitet, bra publicitet". Jag försöker ha egna tankar och åsikter om böckerna jag läser för det är så jag vill skriva om böcker och det är sådana bloggar jag själv vill läsa. Andra, som mer är ute efter snabba boktips, eller efter att ha bloggen som en katalog över lästa böcker, kan förstås ha nytta av att enbart kopiera baksidestext och skriva ett betyg i form av ett ord eller en siffra. Tror att det handlar om inställning till böcker och det lästa. Med detta sagt tror jag att den typen av recension snarare drabbar bloggaren i form av färre läsare än förlagen.

    Små nischade förlag kan nog vinna på att var mer restriktiva i sitt utdelande av rec.ex eftersom de sällan riktar sig till den breda massan utan mer till en grupp läsare med specifika intressen/preferenser.

    I vissa fall har jag också blivit ombedd att ange antal besökare eller att bifoga länkar till blogginlägg, men då gäller det alltid något av de lite mindre förlagen. Tycker det är fullt rimligt att de vill ha den typen av information.

    Jag håller med dig om att att begära rec.ex är att ingå en slags överenskommelse om att jag kommer att läsa boken och skriva något om den. Det behöver dock inte vara positivt det jag skriver. Där måste vi bloggare vara fria. Vi tycker det vi tycker. Vi är inte recensenter, vi är bokälskande personer som tycker till om det vi läser. Rec.ex som jag får skickade till mig utan att ha önskat dem tycker jag dock inte omfattas av överenskommelsen. De skickar förlagen helt enkelt på vinst eller förlust.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul att så många vill vara med och prata om det här. Håller med helt och fullt om att bloggaren måste känna sig fri att skriva precis det som man vill om böckerna. Har jag inte önskat en bok så kommer ofta längst ned i högen och läses sällan.

      Radera
  17. Hm, tror jag återkommer med ett blogginlägg imorrn :) Intressant ämne!

    SvaraRadera
  18. Apropå. Jag tycker det ska bli riktigt intressant att se de nominerade till Årets bokrecension, ett kul tillskott till Forma Book Blogs Award. Men - hur väljer man vilka man ska nominera? Det lär bli många kandidater :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen. Vet inte ens var jag ska börja att fundera på. Mina nomineringar till bokbloggar både allmänna och med speciell inriktning har jag redan gjort. Det blev också en drös...

      Radera
  19. Jag håller med dig. Jag blir också mäkta förvånad när bloggare publicerar recension efter recension och jag kan inte låta bli och undra om de verkligen läst boken från pärm till pärm för det tycker jag man ska göra om man ska skriva en recension. Bra inlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för responsen. Det märks att frågan engagerar. Kul!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!