fredag 4 oktober 2013

åååååå savannsuget satte in!

Plötsligt hamnade mina tankar i Afrika, väldigt mycket i Afrika. I dagens bokbloggsjerka berättar jag om min längtan att resa dit, min kärlek till litteraturen från kontinenten är ingen hemlighet och minnen från mitt enda möte med savannen tränger sig på. Nära Ngorongorokratern tros människan ha sitt ursprung och jag letar fram mitt ex av Gryning över Kalahari - Lasse Bergs fantastiska odyssé över människans historia - och tänker att där finns ett arv i mig som gör att jag fascineras av miljön. Så mycket att jag gärna skulle resa igen. Mycket gärna. Reser just nu i tanken med hjälp av böcker och Lyrans jorden-runt-utmaning. Lemas roman Bränd jord är från just Tanzania! Önskar mina bloggisar trevlig helg med några bilder från Mikumi:



6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack, de är nu sex år gamla. Vi reste med jeep genom Tanzania för att besöka en vänskola. Helt unikt.

      Radera
  2. Så fina bilder! Tack för boktipset - har inte läst Gryning över Kalahari än. Ha en trevlig helg du också!

    SvaraRadera
  3. Underbara bilder! Undrar också lite hur mycket som ligger i arvet, vet att det kändes som att komma hem när vi reste i Tanzania.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är något med savannen, ursprung!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!