fredag 17 januari 2014

bokbloggsjerka

Dags för jerka hos Annika igen. 

Vilken är den absolut bästa tv-serie/film du har sett i din genre? Serien eller filmen behöver inte vara en filmatisering av en författare du har läst men den/de ska ha en stark anknytning till din favoritgenre.

Att tipsa om bra TV-serier det skulle kunna var enkelt, men i min favoritgenre? Alltså, jag gillar att läsa många genrer - alltså får jag tipsa om serier i många olika. Logiskt eller? Hur som, just nu tittar vi på det brittiska spion/nyhetsredaktionsdramat The Hour som jag tycker är både spännande och smart. Snygg och underhållande till max är Mad Men som snart släpper den sjunde och sista omgången, sedan gillar jag Brottet och Borgen också, danskarna kan! Ibland tänker jag tillbaka på Vita Huset ned sina briljanta walk 'n talks som är en verklig favorit i genren. Lite längtar jag till fortsättningen av Sherlock som kommer i februari och fortsättningen på den där hemska serien som utspelade sig i Belfast, med han seriemördaren och Gillan Anderson som polis. Den var ruggig. The Fall heter den. Sambon netflixar och bingewatchar, kanske blir det något mer där i vår också. Ska nu runt och se vad alla andra rekommenderar :-)

PS. Kom på att höstens höjdare faktiskt var Halvbrodern, den norska serien utifrån Saabyes roman. Så, då fick jag med litteraturen också. Skönt!

27 kommentarer:

  1. Fortsättningen på filmen Sherlock eller? Jag ser nästan aldrig på tv- serier, men en och annan film kan det bli.
    Jag har faktiskt skaffat netflix så jag kan se när jag vill, inte följa tider.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det jag väntar på är omgång tre av den nya serien om den unge Sherlock: http://www.bbc.co.uk/programmes/b018ttws BBC-kvalitet!

      Radera
  2. Oj, det var många serier som jag verkar ha missat helt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk vad mycket bra du har kvar då :-)

      Radera
  3. Håller med om att danskarna är duktiga på TV-serier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mordkommissionen, Matador och många andra!

      Radera
  4. Sherlock är fantastisk och The Fall såg jag nyligen, den var också bra.

    SvaraRadera
  5. Eftersom jag inte läser så mycket kriminalromaner, så fick jag stryka alla kriminalserier jag tittar på - däribland Sherlock. Som jag längtar till säsong tre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Första delen gick på engelsk TV när vi var där!

      Radera
  6. Mad Men vill jag se, många pratar så himla gott om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen bra. Kläder, miljöer och allt!

      Radera
  7. The Fall måste jag spana in :)

    SvaraRadera
  8. Sherlock gillar jag, den är fantastiskt bra :)

    SvaraRadera
  9. Danskarna och norrmännen kan de!
    Vita huset var jag svag för, men delvis hade det nog med Rob Lowe att göra ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du avslöjade mig där. Rob var inte dum att se på:-)

      Radera
  10. Norsk serie? Baserad på en bok jag inte läst? Nu blir jag nyfiken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag att du ska bli. Superbra!

      Radera
  11. Du har många bra med, Sherlock, Borgen, Mad Men (även om jag kanske tycker att den är snyggare än händelserik) och Vita Huset är alla sådana jag följer.

    SvaraRadera
  12. Brottet och Sherlock är jag sugen på att se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi såg brottet på DVD och det blev minst ett avsnitt per dag!

      Radera
  13. Tyckte det var lika svårt. Det finns ju så många serier.

    SvaraRadera
  14. Vita Huset och Sherlock gillar jag med.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!