fredag 31 januari 2014

svara om du hör mig

Det är höst i den tredje delen av Ninni Schulmans desckarserie om Magdalena Hansson. Hon är nu mammaledig och oron över att den lilla lokalredaktionen i Hagfors ska stängas hänger över henne. Livet som hemmamamma passar Magdalena dåligt och när en älgjägare blir skjuten på sitt pass så anlitas hon för att skriva om olyckan, som kanske inte var en olycka? Hör det här dödsfallet samman med en tjuvskjuten varg? Är det en slump att det är bygdens storfräsare till entreprenör som dött?

Precis som i de tidigare böckerna så är kriminalhistorien i Svara om du hör mig  mindre viktig. Det är relationerna i det lilla samhället som griper tag och berör. Grannarna till Magdalena har blivit till åren och måste snart lämna sitt hem, i jaktlaget byggs en särskild kamratskap upp som kräver lojalitet och tristessen i ett äktenskap som mest är ett praktiskt arrangemang beskrivs med en lyhörd ton. Jag har skrivit förut och jag upprepar, jag gillar Schulmans lättlästa berättelser som tar glesbygdens frågor om t ex rovdjursbeståndets vara eller inte vara, centraliseringen av samhällsfunktioner och hot om arbetslöshet på allvar. Paketerat i ett vardaglig och äkta sammanhang. Gillar't.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!