måndag 27 januari 2014

flickan med snö i håret

Den här iskalla dagens inläggsrunda avslutas med en kort liten text om Ninni Schulmans deckare med journalisten Magdalena i huvudrollen: Flickan med snö i håret. För dem som följer bloggen så är det ingen nyhet att jag varit, och är, sjuk. Feber, hosta och en matthet utan dess like, jag har inte ens orkat läsa. Då är jag dålig vill jag lova. Räddningen heter lättlyssnade ljudböcker med hyfsat okomplicerad handling - i den beskrivningen passar Schulmans relationsburna deckare in. I korthet handlar det om Magdalena som efter en jobbig skilsmässa flyttar hem till barndomsstaden Hagfors. Livet i Värmland liknar inte det i Stockholm och att "komma hem" till det man en gång valde att lämna, byta arbetsplats från en stor redaktion i huvudstaden till lokaltidningens filial är inte helt enkelt. Samtidigt som Magdalena flyttar in i sitt hus tillsammans med adoptivsonen Nils försvinner fler unga flickor i bygden och hennes journalistuppdrag får en flygande start. 

Den här boken utspelar sig under en kall januarimånad och den skildrar ett samhälle som är ömsom kallt och cyniskt, ömsom varmt och medmänskligt. För mig var den perfekt underhållning i snuvan och hostans tid.

4 kommentarer:

  1. Jag gillar Schulmans serie om det lilla värmländska samhället. Gillade du denna och febern fortfarande håller i sig ordinerar jag de två andra böckerna i serien. Svenska deckare är ett bra botemedel! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset. Erkänner direkt att jag redan lyssnat igenom de två kommande böckerna. Fina glesbygdsskildringar.

      Radera
  2. Gillar oxå dessa deckare av Ninni Schulman!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker om att de skildrar vanligt folk, ska ge bort dem i present till släktingar som jag tror kommer att uppskatta.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!