lördag 11 januari 2014

eldnatt - isländsk tankeställare

Tack till Bloggbohemen som tipsade om den här välskrivna och spännande isländska deckaren!

Eldnatt av Yrsa Sigurdardottir handlar om en advokat - Thóra i ett Island där ekonomin gått i botten och människorna regerar på olika vis: några lever som om dagen är den sista och andra vill se till att rättvisa skipas. Det är januari och bitande kallt, Thóra blir kontaktad av en man som sitter i fängelse och han vill att hon ska undersöka en mordbrand på ett gruppboende för handikappade. Han menar att pojken med downs syndrom som sitter dömd för brottet är oskyldig och Thóra börjar att nysta i fallet. Trådarna grenar sig till justitiedepartementet, socialtjänsten, de medboende på hemmet, personalen och till pojkens mor, som inte alls kan föra sin sons talan. Samtidigt får en ung familj besök av en vålnad, en ung radiopratare dör och Thóras föräldrar får flytta in i garaget eftersom de spekulerat i ett hus i Spanien.

Eldnatt  bjuder mig en läsupplevelse som väcker många tankar kring rättsäkerhet och samhällets syn på handikappade. Just nu studerar jag specialpedagogik och vi funderar mycket kring hur människor ska kunna komma till tals i ett samhälle fullt med experter. I skolan är vi experter, i sjukvården är de experter och hamnar man i socialtjänst eller i domstol så är det ännu fler experter - ofta behövs alla experterna men kanske att man behöver lyssna lite noggrannare på de som har erfarit, upplevt och känt. Utöver det så tyckte jag att Sigurdardottir gav en ovanligt nyanserad bild av olika handikapp, hon beskriver människorna på gruppboendet och hur familjerna hanterar att ha ett annorlunda barn. Inte alls dumt tillskott till min kurslitteratur!

Själva spänningen då? Jo, jag tycker att det är mycket drivet skrivet, berättelsen pusslas samman och miljöerna förstärker den klaustrofobiska stämningen.  Dialogerna känns ibland lite styltiga och högtravande men annars gillar jag det lite korta, direkta språket. Jag ska minnas den här författarinnan och hålla utkik efter fler böcker på e-lib.

6 kommentarer:

  1. Kul att du gillade den! Såg att det fanns en till bok av henne på Storytel men med en uppläsare som inte riktigt tilltalade mig. Får nog bli en tur till bibblan istället när jag känner för mer Sigurdardottir.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att uppläsaren inte var särdeles. Väntar på e-boken.

      Radera
  2. Där skiljer sig vår smak åt Anna. Jag har läst två av Yrsas böcker förra året för att det var dit vi skulle i somras men tyckte bägge var riktiga bottennapp. "Det tredje tecknet" och "Den som gräver en grav". http://mimmimarie.blogspot.se/2013/11/tummen-ner.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där ser man, jag tyckte de hade något visst.

      Radera
  3. Trodde nästan att du börjat läsa vampyrböcker när jag såg det här omslaget! ;-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!