söndag 12 januari 2014

gårdagens boktips får bli dagens

Gårdagen var kalasdag och jag blir alltid lika glad när jag får mig ett boktips. Den här gången var det en moster som tyckte jag skulle läsa om den där Ove. Det tycker jag att alla ska göra - boken om Ove verkar passa precis alla! Så här skrev jag i januari 2013:
Visst har vi alla en Ove inom oss? Ett drag av den där personen som tycker om ordning och reda, det var bättre förr och som ägnar både tid och energi åt att förfasa sig över andras fel och brister. Frågan är väl bara hur mycket man släpper fram den där Ove i sitt liv?

Ove är 59 år och han har just blivit pensionerad från sitt arbete, han har ordning på sin verktygslåda och kör Saab. Ove är änkling och helt ensam. Livet har passerat och lika  metodiskt och omsorgsfullt som han levt, lika metodiskt och omsorgsfullt planerar han sin död. Det är bara det lilla problemet att människor i nöd kommer emellan. Ove är ju en hjälpsam och plikttrogen man i all sin butterhet och livet i radhuset förändras, att Ove förändras är väl kanske att ta i men sakta. Sakta kommer fördomar på skam, sakta hittar Ove annat att fundera över, annat att att leva för.

Och ja, inget att hymla med. Det här är en historia med castade karikatyrer som är utformade för att med hjälp av humor peta på alla oss Ovar och ge oss en och annan tankeställare och gapskratt som fastnar i halsen...

Inte alls konstigt att mest utlånade av alla e-böcker på mitt bibliotek just nu är En man som heter Ove av Fredrik Backman. Jag själv har lyssnat på den som ljudbok och jag kan ärligt erkänna att jag aldrig hade gett den en chans om det inte varit för ett gäng bokbloggare. Hyllad av många och jag stämmer in i kören, det här är roligt, sorgligt och lätt att identifiera sig med.

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Verkligen, ung som gammal. Van och ovan läsare, kvinna som man. Det är ovanligt!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!