lördag 16 november 2013

dagens spaning: snabbläsarklubben = oseriösa läsare?

- Jag undrar om du egentligen läser, skriver du av baksidorna eller?
- Jag räknar inte, det är kvalitet i läsandet inte kvantitet som gäller för mig.
- Jag läser inte ungdomsböcker och deckare, räknar du det som läsning?
- Hur hinner du läsa allt det där, har du inget liv eller?
- Jag vill vara den som läser minst böcker inte flest. (Fru Språkpolisen undrar om böckerna då är väldigt små - annan diskussion...)

Ett axplock av kommentarer som nått mig under hösten både i verkliga livet, på FB, blogg och twitter och jag undrar så varför människor har anledning att diskutera mitt lästempo. Jag läser ungefär 15 titlar per månad och har gjort så i nästan hela mitt liv och jag läser många genrer och växelvis på svenska och engelska. Jag läser pappersböcker, e-böcker och ljudböcker och tar tillvara varje stund. Jag ser sällan på TV, lever i ett lättskött och jämlikt hushåll utan hemmavarande barn och jag gillar att läsa. Jag gillar också att lyssna på författare, prata om läsning i olika sammanhang både i verkliga livet, på FB och twitter. Visst går antalet titlar lite upp och ned men läsandet har alltid funnits där, kommer alltid att finnas och ingen behöver vara orolig för att jag skulle ha ett tråkigt liv, tackar som frågar.

Det som lite stör mig är att kommentarer som jag får indikerar att när man läser snabbt och mycket så är man inte seriös med sin läsning, att man slarvar för att få lång läslista. Är det så att snabbläsare = oseriösa läsare? 

Vad tycker ni andra?

34 kommentarer:

  1. Ja det där har man hört, avundsjuka eller? Ofta sitter de och pratar om sina tv-program och ibland när de frågar hur jag hinner läsa så mycket böcker, då säger jag: Jag ser inte på tv, då brukar det bli tyst. Varför kan man inte berömma istället.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märkte nu när jag läst igenom mitt inlägg att det låter gnälligt, min avsikt var att lyfta frågan. Är man sämre läsare om man läser snabbt? Finns det bättre och sämre lärare överhuvudtaget? Kan var och en göra det som passar den?

      Radera
    2. Eftersom du råkade fråga om kvalitet på lärare måste jag ju svara att det finns både bättre och sämre. Du tillhör den första kategorin :)

      Radera
    3. Tackar Lyran. läsare ske det vara, läsare... Skyller på autocorrecten!

      Radera
  2. Jag skulle så gärna vilja kunna läsa snabbare för det finns så fantastiskt många fina böcker som jag vill läsa. Var glad för din förmåga och skit i vad andra tycker och tänker. De är nog bara avundsjuka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ville mesta av allt få fram poängen att var och en gör som den vill och att det inte ska spela roll om man läser och vad man läser. Böcker och läsning är ofta laddat att prata om eftersom det anses vara finare att läsa viss litteratur och det ger högre status.

      Radera
  3. Jag håller med Mia. Vi som läser fördelar vår tid annorlunda än vad icke-läsare gör. Jag t ex läser mer vinterhalvåret och mindre sommarhalvåret när jag gärna påtar i trädgården (men då går det alldeles utmärkt att en MP3-spelare med sig).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag prioriterar alltid läsning framför annat - undantaget bloggen då. :-)

      Radera
  4. Den kommentar jag oftast får angående mitt snabba läsande är från en vän som tror att jag inte kan gilla böcker därför att jag läser dem snabbt. Hans logik är att när du gillar något så läser du långsamt för att ta in alla aspekter. När jag verkligen tycker om något kan jag inte sluta läsa; jag slukar det. Och när jag försöker förklara att människor är olika, så framhärdar han envist att hans sätt är det enda rätta.

    Och jag förstår inte varför folk har så svårt att fatta att alla människor är olika. Att inte alla behöver göra på samma sätt. Att det inte skadar någon att en del läser långsamt, andra läser snabbt, och inget sätt är rätt eller fel, utan att alla ska få göra som så passar dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en ny variant som jag inte hört tidigare, om man gillar att läsa så läser man långsamt så att det räcker längre... Helt logiskt men som du säger så blir ju var och en salig på sin fason och jag önskar just det att alla ska kunna göra som de har lust.

      Radera
  5. För mig beror det helt och håller på boken om jag läser snabbt eller sakta. Just nu njutningsläser jag Mãn sakta medan jag lystet kastar mig över Nyckeln. Båda böckerna är bra, men i Mãn handlar allt om språket medan man i Nyckeln vill veta hur det ska gå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det absolut! Vissa böcker är till för att slukas andra knaprar man på i små portioner. Vissa texter, som Agaat eller Wolf Hall, måste ha full koncentration och andra kräver mindre. Det jag vill ha sagt är att var och en blir salig på sin fason:-)

      Radera
  6. Jag tror att folk har en tendens att underskatta hur mycket ledig tid de skulle få loss om de skar bort sitt slösurfande, slöfacebookande, slö-tv-tittande och slöslöande. 15 böcker i månaden låter ju inte som någon orimlighet, särskilt inte om man inte har huset fullt med barn. Däremot kan jag tycka (även om det är en delvis annan diskussion) att den (delvis självpåtagna och väldigt onödiga) tidspressen och fixeringen vid givna recensionsdatum inte sällan sätter käppar i hjulet för en noggrann och eftertänksam läsning. Det gäller inte alls bara bloggvärlden, utan även en hel del dagstidningsrecensenter. En veckas extra eftertanke skulle kunna rädda världen från många dumheter...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har verkligen poäng i det du skriver om tidspressen för rec osv. Om man beställer rec ex så är det absolut roligast att skriva om boken när den är aktuell i media. Det man skriver backas upp av Babel, lundströms, dagstidningar, gokväll osv. Jag läser gärna aktuella böcker men ofta får man dem någon vecka innan i sin låda. Med arbete och studier så kan det bli tidspressat och absolut mindre noggrant läst. Texterna kan också de bli halvbra, tid för eftertanke är en bristvara. För mig ger det ändå såpass mycket att finnas med i klustret kring en utgivning att jag väljer att läsa med tempo. Jag är ju ingen recensent utan hobbybloggare så jag känner i gen press på att prestera briljanta texter... Har du någon blogg? Skulle vara kul att läsa!

      Radera
    2. Nix, här bloggas det inte. Det är mitt lilla sätt att spara tid till läsning och eftertanke... Men hade jag en blogg skulle den nog innehålla ungefär ett inlägg i veckan, gissningsvis om något bortglömt guldkorn från ett biblioteksmagasin. Eller möjligen surmulna kommentarer om saker som recensenter och bloggare missat när de läst för hastigt ;-)

      Radera
    3. Det låter som en briljant blogg! Dags att börja! Gissningsvis en plats för kvalité

      Radera
  7. Förstår inte varför människor ska bry sig så mycket om vad andra gör och inte gör. Det är ingen tävling om vem som läser flest/färst böcker, varför kan man inte bara få göra som man vill och slippa försvara det jämt och ständigt? Jag sätter upp mål för mig själv (främst att beta av mina olästa och inte bara köpa nytt, för det är inte sunt), men trots att jag är grymt tävlingsinriktad försöker jag aldrig läsa mer än någon annan. Hade önskat att jag kunde läsa fortare för att hinna mer, men min hjärna hinner inte med om jag inte läser ut vartenda ord högt i huvudet och det tar tiiid. Men läsning ska vara givande, oavsett hur man bär sig åt, annars kan det lika gärna vara. Och varför ska man stämplas som asocial för att man läser? (Jag är förvisso rätt asocial men det har inte med böcker att göra.) Att folk tror att de skulle vara socialare när de sitter och spelar Candy Crush timme efter timme på varsin telefon, i varsin soffa, medan TVn tjuter för att ingen orkat ändra kanal till något halvt vettigt. Bah - folk! Där har du en del av anledningen till mina asociala tendenser ;)

    Detta blev det senaste tillskottet i serien alldeles för långa kommentarer från mig till dig, håll till godo :P

    Och en glad vink till språkpolisen: hej, hej!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du, jag uppskattar dina kommentarer mycket här på bloggen! Tackar så mycket för en engagerad och välkommen åsikt. Håller med, i allt! Jag har också läsmål för mig själv och gillar att delta i olika utmaningar sådär lite lagom. Särskilt om de innefattar läsning från hela världen som Lyrans jorden runt. Och ja, jag räknar böckerna, har en numrerad lista som jag inte skäms för. Mest för att ha egen koll.

      Extra guldstjärna från språkpolisen för färst - borde verkligen starta en lobby för det finfina ordet!

      Radera
    2. Färst är ett favoritord. Använder det hela tiden och hoppas få med mig många anhängare!

      Radera
  8. Bara det faktum att man läser kan ju framstå som relativt konstigt för vissa och om man då i snitt läser femton böcker per månad blir det ju nästan provocerande. I den allmänna tävlings- och mätningshetsen som finns i samhället är det nog lätt för vissa att tro att du/vi läser så mycket för att imponera. Så är det förstås inte, men jag som bara kommer upp i runt 80 böcker om året har ändå fått frågan om jag försöker imponera. Vi läser ju för att vi gillar det. De perioder jag tittar mindre på tv läser jag också mer. Iphone är också en tidstjuv. Det handlar om att hitta fokus, men det är inte så lätt och jag tror att många (även jag denna höst) har svårt att hitta fokus. Sen funderar jag på om inte alla som gör något riktigt mycket för utstå en del frågor. Jag vet t ex att de som tränar i princip varje dag kan bli ifrågasatta, särskilt om de kommit upp en del i ålder. Intressant hur mycket tid vi lägger på att bry oss om andra.

    Ja, nu babblar jag som vanligt, men oavsett om man läser femton eller två böcker i månaden är det väl bara att gratulera alla som hittat till böckernas underbara värld. Oavsett genre, oavsett lästempo. Jag läser medelsnabbt men visst styr bokens språk hur snabbt jag läser ut den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att du vill kommentera här, allt slags babbel gillas! Det är sant, mycket kan vara provocerande som innefattar egentid. Det enda som man inte blir ifrågasatt inför är om man jobbar jämt.

      Radera
  9. Riktigt, riktigt små böcker är säkert de bästa! ;) Själv brukar jag få liknande kommentarer och viftar bort dem. Jag har tränat länge för att få upp läshastigheten och det är bra både privat och i yrket. Just nu läser jag dock allt annat än skönlitteratur och det är tråkigt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att du viftar, vifta för mig också. Det är som du säger lång träning bakom för att ha en hög läshastighet och inte är det någon som ifrågasätter en vältränad idrottsman/kvinna...

      Radera
    2. Pixi-böcker. De bästa för lässtatestiken :-) Små är de också :-))

      Radera
  10. Man kan inte jämföra sig med varandra. Var och ens liv är ju uppbyggt efter individuella rutiner, intressen och en unik fördelning av tid, många faktorer räknas in när man börjar titta på hur mkt tid folk har till det ena eller andra. Själv har jag räknat ut att jag efter flytt från Sthlm sparar 5,9 timmar i veckan på att min väg till och från jobbet är så mkt kortare. Det blir ca 12 hela dygn på ett helt år! Helt sjukt! Sen om jag använder det till att läsa eller annat beror ju på mig, men som sagt, att se hur mkt man hinner läsa i jämförelse med andra känns väldigt oväsentligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant och klokt. Kan tänka mig att människor ser det som lite extra provocerande eftersom läsning åtminstone förr och i den samhällsklass jag kommer från betraktades som onyttigt. Något som förstörde ögonen och gjorde en lat.

      Radera
  11. Jag får hela tiden höra "hur hinner du" eftersom jag har familj, jobbar ofta och har andra fritidsintressen än att läsa. Också "kan du njuta av böckerna?". Själv försöker jag att inte säga "varför hinner du inte mer?" för det skulle ju vara direkt förolämpande... Numera svarar jag också att vi faktiskt inte ser särskilt mycket på TV, i alla fall inte jag och dottern som läser oerhört mycket. Jag läser nog (som Lyran säger) böcker på olika sätt. När jag läste Man var jag tvungen att hindra mig själv ibland, gå ifrån boken en stund för att fundera. En deckare som Skuggpojken behöver jag ju inte släppa för att fundera på. Det här med stressen inför recensionsdatum tycker jag är lite jobbig, men det är ju också självpåtaget. Egentligen blir jag mer stressad av att läsa en dålig eller halvbra bok. Böcker är också så olika, hur snabbt man läser är inte bara antalet, inte antalet sidor utan också språk och budskap.
    Nu surrar jag, men eftersom jag är en snabbläsare själv så känner jag igen mig i kommentarerna jag får.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Surra på! Det är ju surret som gör samtalet! Håller med dig om att halvbra böcker stressar, de dåliga slutar man att läsa men det är svårare med halvbra.

      Radera
  12. Så intressant att läsa Annas inlägg och alla kommentarer! Jag har ofta kännt ett ifrågasättande och att jag måste försvara att jag hinner läsa så mycket som jag gör...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är det slut på det, läsning är ingen lyx eller lättja. Det är livsnödvändigt!

      Radera
  13. Hmm, intressant. Lite som om man skulle ta sina barn till Liseberg (som de älskar) och sedan ge dem en massa konstiga förmaningar. Radiobilarna ska ni inte åka, det är alldeles för folkligt. Sagotåget är ni för stora för. Fritt fall ska ni inte åka, den går så snabbt så den räknas inte. Spökhuset låter ni bli, skräck befattar vi oss inte med. Balder är ok, jag har för mig att den vunnit något slags pris. Och tänk på att inte åka för många attraktioner, då kommer ni inte att njuta tillräckligt av dem. Läsning ska väl vara ett nöje? Även om det är livsnödvändigt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra bild där! Läsning som ett nöjesfält! :-)

      Radera
  14. Bah, vad dumma och nästan elaka kommentarer det där! Jag läser ju sjukt många böcker själv, och är ändå imponerad av dig :) jag får också svara på frågor om HUUUR det är möjligt etc., och mitt standardsvar är det att jag dels läser väldigt snabbt "av naturen", men också att jag tar mig tiden. Klart att vi i #boblmaf kan bli lite besatta av antalet lästa böcker, klart man vill läsa BRA böcker och inte hundra dåliga, men jag tycker det är lite det handlar om också, att det finns så många potentiell bra böcker därute som man vill kolla in! Vad är väl härligare än att ha läst många böcker? Du läser ju dessutom avundsvärt brett, kudos till det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar för peppen! Jag skrev väl det där lite i affekt, tyckte att det blivit en kommentar för mycket men det ligger en seriöst ställd fråga och skvalpar i botten. Då hamnar vi tillbaka i den infekterade debatten huruvida det finns bra och dålig litteratur, eller för den delen bra och dålig läsning. Den vägen går jag inte här och nu för det är delvis en annan diskussion men jag kan känna att den ligger underförstått i en del av kommentarerna. Jag gillar att läsa och hör gärna till #snabbläsarklubben oavsett vad andra tycker :-) 158 :-)) - min finska är svag och kudos översätter google translate till vävnad - tack ändå för komplimangen!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!