lördag 2 november 2013

tack Ugglan & boken för årets tips!

Downton Abbey startar ikväll och om man, som jag, älskar böcker och TV-serier som utspelar sig med en engelsk herrgård i centrum så måste jag ju bara slå på TV n. Ett tips som jag fick av Ugglan & boken var att kombinera mitt tittande med en Oxford Experience.  Jag absolut dreglar över programmet och bara tanken på att bo på Christ Church och diskutera litteratur en hel vecka gör mig knäsvag. Kursen Country House Novels erbjuder:

Judging by the popularity of recent TV shows, the country house is as popular as ever. But well before Downton Abbey, there was a long line of English novels that used country house settings to examine the state of the nation, comment on social and political change, and sometimes comment on literary tradition itself. This course will introduce you to some of this key fiction, including works by Jane Austen, Evelyn Waugh and L.P. Hartley. As well as reading the novels, we will consider some film adaptations, and ponder why the country house novel still holds such appeal in the 21st Century.

Programme details

Seminars meet each weekday morning, 09.15-10.45 and 11.15-12.45, with afternoons free for course-related field trips, individual study or exploring the many beautiful places in and around the city.

Recommended reading

Austen, J. 1813. Mansfield Park. Oxford World’s Classics.
Hartley, L.P. 1953. The Go Between. Penguin.
Waugh, E. 1941. Brideshead Revisited. Penguin.

Visst vore det absolutely fab!



11 kommentarer:

  1. Varsågod för tipset! :-) Kursen du beskriver låter fantastiskt! Jag vill också åka!!!

    SvaraRadera
  2. Det låter helt underbart! Och tack för tipset om Downton abbey! Hade missat att det börjar en ny säsong.

    SvaraRadera
  3. Japp den kursen kan jag också tänka mig. Efter att ha bott ett par år utanför staden (i Midsomerland) har jag gått och trånat utanför de härliga collegen men aldrig kommit in annat än på publika vandringar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbart! Vi kan fylla en hel grupp. Synd att det är lite dyrt bara.

      Radera
    2. Vi borde kunna förhandla mängdrabatt.

      Radera
    3. Absolut, sätter juridistuderande dottern på det direkt!

      Radera
  4. Det ena som inte verkar trevligt med kursen är priset, annars hade jag gärna anmält mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Det är säkert en "en gång i livet" grej och mycket populärt så klart att de kan ta betalt. Jag är mycket lockad!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!