torsdag 9 januari 2014

bubblande kväll


Jeanette Wintersons roman Varför vara lycklig när man kan vara normal avhandlades på bubblarmötet ikväll som var förstärkt med karlstadsgäst :-) Som alltid tyckte vi ganska olika om boken. Någon tyckte inte om alls, Hej Linda! och andra älskade, Hej Anna! Betyget slutade på 3.65 och summa summarum så var många glada över att de läst boken och ville gärna läsa mer av samma författarinna. Språket förtrollar och förtjusar (tyckte vissa, som i det här fallet skriver inlägget och har tolkningsföreträde...). Vi var trots allt ändå ganska eniga om att titeln var fantastisk och att kopplingen till litteratur och skrivande var härlig att läsa om. Kapitlet som handlade om den unga flickan som läser biblioteket från A - Z påminde oss om Caitlin Morans pepp kring biblioteken som fristad som vi hörde på bokmässan. Hon var också en sådan flicka som alfabetiskt läste sig genom bibliotekets vuxenhyllor. Luckily I quite soon came to Austen... 
Vi bokade upp nästa träff som blir den 20/2 kl 18.30 och då läser vi Själens osaliga längtan av Audrey Niffenegger. 

7 kommentarer:

  1. Ja, det finns. Jag kan nästa inte heller tro på det men så är det.

    SvaraRadera
  2. Älskar! Ett helt otroligt språk och hur många markerade citat som helst. Mycket bra val till nästa gång också!!! :)

    SvaraRadera
  3. Kände mig tyvärr rätt ljummen när jag läst denna, fastnade aldrig, brydde mig inte riktigt :/ Written on the Body är däremot en av min absoluta favoriter. Så YäY, Winterson!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande. Jag blev mycket berörd.

      Radera
  4. Älskade den boken. Något av det bästa jag läst under 2013.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig - hamnade på min bästalista också!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!