onsdag 1 januari 2014

bokliga nyårslöften


Gott Nytt Läsår!

Som alltid med årsskiften så vänder man blad och startar på nytt. I mitt fall firar jag alltid födelsedag också - i år är det en primtalsdag vilket föranleder ett rejält kalas. Eller inte. Det hör i alla fall till att avge nyårslöften och mina löften blir i år av det bokliga slaget. Alltså:

Jag ska vara noga med att välja vad jag planerar att läsa - selektiv med recensionsex så att det finns utrymme för improvisation och lustläsning.

2013 läste jag romaner eller noveller från 43 länder - kan det bli fler 2014? Jag ska i vart fall försöka hålla världslitteraturläsningen igång. Utmaning, som är öppen för alla, finns på bokmässans community i gruppen Vardagsrum för världslitteratur.

Jag vill försöka hålla några olika boksamtal, både på nätet och i verkliga livet. Det blir säkerligen FB-cirklar, bokcirkel och förhoppningsvis massa kul möten på bokmässan. Bokcirkel där? Finns intresse?

Vilka är dina nyttårslöften?

pssst. Lovade i ett svagt ögonblick att läsa Idioten också. Hur nu det ska gå till...

10 kommentarer:

  1. Världslitteratur vill jag vara med att läsa. Men Bokmässan är jag faktiskt inte riktigt säker på att jag ska gå på i år. 2800 + resa + boende blir riktigt dyrt. Kanske blir det Stholm Literature i år i stället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jippi för världslitteratur! Stockholm Literature var riktigt bra i höstas. Synd om du inte kommer till mässan, men det är ett bra alternativ. Louisiana Literaure är också bra om man är sugen på Köpenhamn :-)

      Radera
    2. Ja, vi får väl se vad det blir när hösten närmar sig.

      Radera
  2. Vänta här nu, fyller hon år? Grattis i så fall och god fortsättning på det nya året i vilket fall! :D Jag är inte så välplanerad så om man dyker upp på bokmässan eller ej återstår att se. Tjo!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för grattis. Kommer du till mässan så måste du tjoa!

      Radera
  3. Gott Nytt År och grattis på födelsedagen! Mina boklöften är att utmana mina hyllvärmare och försöka hänga påvärldslitteratur-utmaningen också (finns några hyllvärmare där också) med andra ord kan det bli ett riktigt bra bokkår 2014. Inte att förglömma novellvågen som jag surfar vidare på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som en ypperlig plan. Kul att du läser vidare på novellerna!

      Radera
  4. Idioten är bra! Jag gillar de ryska klassikerna och Dostojevski är toppen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittills tror jag bara jag läst Anna Karenina. Får ta den i etapper.

      Radera
  5. Vi gratulerar idag på födelsedagen!

    A o J-E

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!