fredag 31 januari 2014

favoritförlag?

Då var det fredag igen och med den Annikas bokbloggsjerka. I dag skriver hon: Vilket förlag tycker du släpper flest bra böcker per år?

Alltså, jag får börja med att invända mot frågan - flest bra böcker? Spelar antal roll? Här kommer tips på förlag som ger ut bra böcker - rätt och slätt:

Jag läser från väldigt många förlag, både stora och små och jag har några som jag läser nästan hela den skönlitterära utgivningen från. Mina favoriter är Weyler förlag, Brombergs och Sekwa. När jag plockar upp en bok från någon av dem så passar den väldigt ofta min smak.  Sedan läser jag en hel del från Tranan och Leopard också, de har världslitteraturfokus som passar mig.

22 kommentarer:

  1. Bra formulering där att när du plockar upp en bok så passar det ofta din smak. Jag gillar Sekwas utgivning, men har ingen riktig favorit därifrån. Weyler gav ju ut Lizzie Dorons böcker som jag gillar! Tranan och Leopard har jag knappt läst något från.

    SvaraRadera
  2. Weyler har ju Hilary Mantel också som kommer i vår och så Alain Mabanckou, Niekerk och Deon Meyer. Gillar't!

    SvaraRadera
  3. Jag hade också både Weyerls och Sekwa. Håller med om att antalet inte spelar någon roll!

    SvaraRadera
  4. Jag börjar undra om jag läst något från dessa förlag, Leopard kommer jag på en bok från men resten... Hrm...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan rekommendera allihop. Sekwa har en ganska blandad utgivning där man kan hitta riktiga pärlor.

      Radera
  5. Tranan och Leopard har jag nog inte läst någon bok ifrån. Får kika på deras utgivning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tranan ger ut fina novellsamlingar i en serie som de kallar berättarserien. De gillar jag!

      Radera
  6. Jag läser också från många olika förlag. Tranan har en del som jag blir nyfiken på. Sekwa smyger sig sakta in i min läsning. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mysigt att tassa runt och läsa mycket olika!

      Radera
  7. Jag kan inte minnas att jag läst något av dessa förlag, så tack för tipset :)

    SvaraRadera
  8. En bra poäng där... flest bra böcker torde ju betyda något av de stora förlagen, men jag tror jag såg det mer procentuellt. Hur många böcker är bra av alla som ges ut :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan man ju tänka - då passar mina val verkligen in!

      Radera
  9. Jag läser också från olika förlag, kanske inte så mycket från Weylers men dock de andra.

    SvaraRadera
  10. Tranan och Leopard har jag nog inte läst något av, vad jag kan komma på!

    SvaraRadera
  11. Sekwas utgivning har jag tänkt mig att jag ska titta närmre på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag absolut. De har något för alla.

      Radera
  12. Det är bara från Weyler förlag som jag inte läst någon bok!

    SvaraRadera
  13. Jag har dålig koll på vilka förlag som ger ut de böcker jag läser. Utom när det gäller min favorit genre, brittiska kriminalromaner. Där har jag Minotaur som förlag!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!