söndag 13 oktober 2013

jag längtar stenarna där barn jag lekt

Ibland kommer en längtan över mig att åter vandra på min barndoms kyrkogård. Jag fullkomligt älskade den nästan morbida känslan att vandra där i skymningen och vara både upprymd och totalt mörkrädd. Jag hade läst Tom Sawyer och då vet man att det mesta kan hända på en kyrkogård. Inte gjorde det saken sämre att den här kyrkogården är minst 700 år gammal - och att fantisera kring människorna som redan på 1300-talet byggde kyrkan, då bara med två små gluggar om söder till fönster var en av mina återkommande dagdrömmerier. Jag fantiserade och bredde säkert på om de dramatiska händelser som gjorde att en hel familj låg i samma grav, några av gravarna hade vackra utsmyckningar och titlar som häradshövding eller kapten och i min värld fanns det inte något mer romantiskt namn är Crusebjörn. En och en halv meter tjocka väggar, byggd i gråsten och med en läktare som är vackert dekorerad av målningar från 1752. Skyddsborg för traktens bönder, kyrka, brand, renovering, förfall, sädesmagasin och än en gång kyrka.

Idag firas 100-årsdagen av återinvigningen efter den stora renovering som gjordes 1913. Välkommen till  Fullestad.

Och så finns de dem som undrar varför jag är så historieintresserad?

6 kommentarer:

  1. Vad fint, förstår lockelsen både för gammal och ung. Bra när man ser och uppskattar det som finns i närheten också. Det är så lätt att tänka på långväga mål som mer spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, att turista i sin hembygd är härligt. Nu bor jag i Göteborg och där kan man lära sig nytt och se nytt varje dag. Härligt!

      Radera
  2. Mmmm, det är något viss med gamla kyrkor och denna i Fullestad verkar vara en vacker byggnad med mycket historia. Jag delar helt dina tankar kring att vandra på kyrkogården och se på stenar och kors och fundera kring människor. I somras gjorde vi två guidade kyrkogårdsvandringar och fick oss mycket till livs om bygden och människor som levat och verkat här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle jag gärna gå på en sådan vandring. Var på den judiska kyrkogården här i Gbg för ett tag sedan och det var mycket spännande.

      Radera
  3. Det är länge sedan jag överhuvudtaget har tänkt på Fullestad kyrka, nu hamnade jag nästan i en "nostalgikoma".Har klickat vidare på länken o läst om kyrkan, kände inte till något av det som stod där, tom i 67 år!
    Var där senast för nästan 15 år! sedan (är det möjligt att det är så länge sedan?) J skulle dit på en gudstjänst i samband med konfirmationsundervisning och i maj nästa år är det 30 år sedan hon döptes där!

    Annika
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. J är också döpt där och det är senaste gången jag var inne. Ska nog försöka gå dit snart. Det är en fantastiskt vacker byggnad och man ser slätten framför, undra vad alla kullarna i Sigvards hage egentligen döljer. Där finns en roman till att skriva!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!