måndag 28 oktober 2013

bränd jord i jorden runt 4

Lyrans Noblesser reser jorden runt - häng med du också!
Bränd jord heter boken av Elieshi Lema som berörde mig djupt hösten 2005. Jag hade då just kommit hem från en studieresa till ett skoldistrikt i Tanzania och på hemvägen hittade jag till A Novel Idea i Dar es Saalam. En hel bunt böcker blev jag rekommenderad där och på planet hem började jag att läsa "Parched Earth". Undertiteln till boken är "A love story" och sökandet efter och definitionen av kärlek går som en röd tråd genom berättelsen. En ung kvinna i Tanzania som utmanar de givna (manliga) normerna i samhället och slits mellan omgivningens förväntningar och sina egna önskningar är huvudpersonen. Doreen är lärarinna och boken beskriver också vardagen på en arbetsplats där kvinnors status är lägre än männens trots att de utför ett likvärdigt, både viktigt och gott arbete. Doreen är gift med Martin och äktenskapet blir allt mer problemfyllt bl a för att deras enda barn är en dotter. Traditionen kräver att en kvinna ska föda sin man söner och en dag möter Doreen Joseph på en buss. Det blir inledningen till ett samtal som förändrar Doreens syn på både kvinnor och män.

Jag kan varmt rekommendera boken som låter läsaren lära känna flera olika intressanta människor, ger en inblick i afrikanskt vardagsliv som det kan te sig för den utbildade medelklassen samtidigt som den diskuterar frågor som är universella. En riktigt bra bok alltså!
Undervisning i engelska, Usita, Tanzania, 2005
- repris från 2010 - 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!