onsdag 7 december 2011

32 Postkarten

"...och ändå, om jag skall vara ärlig, hoppas jag fortfarande."

så lyder underrubriken på 32 Postkarten som är en mycket fängslande internetplats. Där har Torkel S. Wächter publicerat 32 autentiska brevkort exakt 70 år efter att de avsändes. De skickades från Hamburg under åren 1940 och 1941 och mottagaren hette Walter Wächter och han befann sig i säkerhet i Sverige. Det här är ett personligt och mycket gripande sätt att gestalta historia, jag stannade länge på Torkels sida och kunde förstås inte ungå att tänka på Och i Wienerwald står träden kvar som jag just läst. Det är spännande att följa detektivarbetet som Torkel gjort för att pussla samman sin familjs historia och han skriver:  Jag har förstått att det som en gång gått förlorat inte måste vara borta för alltid.

Om detta måste ni berätta, träden och breven finns kvar, människornas minnen får inte blekna. Brevkorten är vardagliga, uppmuntrande och skriva för att hålla moral och hopp levande men vi vet ju att de slutade att komma. De kom inte längre och Torkels far Walter lovade att hans egna barn aldrig skulle behöva höra ett enda ord på tyska. Så djup var avgrunden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!