torsdag 15 december 2011

välkommen till den här världen

STJÄRNORNA KVITTAR DET LIKA
(ur En döddansares visor (1930))


Man kan inte räkna dem alla
sägner och sånt man hör...
Det sägs att en stjärna skall falla
var gång när en människa dör -

Lyhörd i nätternas kyla
och vindarnas frusna musik
hundarna hörde jag yla,
som hundar yla för lik,

änkorna hörde jag skrika
och barnen snyfta för bröd -
- Stjärnorna kvittar det lika
om någon är född eller död.
                                          Nils Ferlin

Ferlins dikt har snurrat genom mitt huvud under hela läsningen av Amanda Svenssons Välkommen till den här världen och egentligen är det väl nästan lite underligt. Vad har en bok som handlar om ungdomar i Köpenhamn idag gemensamt med Nils Ferlin? Vem vet hur jag tänkte men jag föll för bildspråket hos Svensson som beskriver människans litenhet under himlavalvet, de tre ungdomarna som liknar ensamma planeter som kretsar elliptiskt runt drömmen om lycka och hur de formar en kantstött triangel i Köpenhamns nattliv. Alla är de sköra och längtar efter att bli sedda och bekräftade. De lever livet som om det inte finns något imorgon, inget är lagom, allt är möjligt eller helt omöjligt - för stjärnorna kvittar det lika.

Läs Amanda Svenssons bok och imponeras av det universum hon skapar för sina huvudpersoner!

PS. Finns som e-bok på E-lib.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!