fredag 23 december 2011

åttio grader från varmvattnet

Nu har jag lyssnat klart till den spännande ljudboken 80 grader från Varmvattnet skriven och inläst av Karin Alfredsson. Det här en berättelse som utspelar sig i Zambia, USA och Sverige, läkaren Ellen Elg har gjort en lång resa från Varmvattnet i Norrland till sitt forskningsprojekt om barnadödlighet i Zambia. Hon fortsätter driva det för att ha som täckmantel för sitt arbete bland kvinnor i landet där hon utbildar barfotabarnmorskor, förser kvinnor med kondomer och försöker lindra med hjälp av läkemedel. Det är berättelsen från Afrika som engagerar mig allra mest, Karin Alfredsson väver ihop den konservativa antiabortrörelsen i USA med kvinnornas utsatthet i Zambia och rätten för kvinnor att bestämma över sin kropp finns med i alla delarna, vikten av utbildning i alla befolkningslager. Häxeri i Afrika, nykristen indoktrinering i USA - bara utbildning kan förändra, sedan finns där också en koppling till skrupelfria läkemedelsföretag. Det får mig att komma att tänka på John Le Carrés Den trägne odlaren som handlar just om läkemedelstest i Afrika. Riktigt bra både bok och film...

Tillbaka till Karin Alfredssons bok, ibland tyckte jag att den var lite stolpig. Särskilt i de delar som skulle vara skrivna som tidningstext från USA, de delarna hade tjänat på att stramas upp och jag hade gärna sett någon annan uppläsare. Men allt som allt, en bra bok som har viktiga budskap att sprida - den öppnar horisonten och påminner mig om att världen är större än Gårda, Göteborg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!