måndag 12 januari 2015

rött stoft - tredje delen i Shetlandskvartetten

Plötsligt fick jag lite bråttom att lyssna färdigt på min ljudbok. Det var nämligen Ann Cleeves tredje del i Shetlandskvartetten som snurrade i min spelare - Rött stoft. I fredags började TV-serien Shetland och de startade upp med berättelsen som bygger på Rött stoft, ingen ordning alls kan man tycka ... Jag ville ju läsa upplösningen och inte se den på TV så då blev det till att offra mig och läsa järnet under helgen. Om man nu ska säga några ord om TV-serien så var jag inte riktigt nöjd. Varför har de ändrat så kapitalt på utseendet på Jimmy Perez och varför finns där plötsligt en kvinnlig polis? Var är det spirande förhållandet med Fran och var det nödvändigt med en tonårsdotter?

Nja, trots allt så kommer jag att fortsätta att titta på fredagskvällarna, mycket för de vackra miljöerna och den sköna dialektens skull. Boken då? Det här är den av Ann Cleeves böcker som jag gillar mest hittills. Kanske är det för att det är en arkeolog iblandad, kanske är det för att man får lära känna två familjer på en liten ö och se hur de påverkats av handlingar som skedde för länge sedan. Jag gillar när historia och nutid knyts ihop och jag tycker att Cleeves skildrar det sociala spelet i en liten bygd på ett skickligt vis. Liiite, lite långsamt och ganska onödigt mycket prat. Det har jag skrivit förut och det fortsätter jag att tänka, samtidigt så vill jag gärna läsa vidare.

Nu blir det till att vänta på Blå gryning - den finns ännu inte på Storytel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!