måndag 21 september 2020

året med 13 månader - Åsa Linderborg


 

Vad finns mer att skriva om en av höstens snackisar? 

Inte mycket har jag att tillföra till resonemanget till Åsa Linderborgs Året med 13 månader mer än möjligen att jag är mycket glad över att jag har lyssnat till hennes egen inläsning av den självbiografiska boken skriven i dagboksformat. Jag kan känna igen mig i resonemangen om den åldrande kroppen och jag förstår hennes tröstshoppande av sänglinne och blusar, jag tycker om hennes sätt att knyta ihop sin bakgrund med händelserna under de 13 månader som avhandlas i boken och Lindeborg är en skicklig skribent. Att året som börjar med debatten om vilka som skulle få ställa ut på bokmässan 2017, via publiceringarna kring me-too, svenska akademins fall och granskningen av ledningen av Stockholms stadsteater (och i förlängningen Benny Fredrikssons självmord) och dessutom ett jobbigt privatliv där hon blir lämnad av sin partner och fyller 50 är långt. Det är förståeligt. 

Jag har inte följt med i alla turer kring Aftonbladets kulturredaktion och dess publiceringar men det är en viktig diskussion som förs i boken, den kring vilka röster som får höras och hur vår pressfrihet hanteras. Hon diskuterar maktens röst och hur den beror inte bara på kön utan också på klass och status. (Det känns som att delar av "dagboken" är tillrättalagd men det kan jag inte alls uttala mig om egentligen.)  

Jag minns väl den där bokmässan då nazisterna tågade utanför och vid Korsvägen samlades körsångare för att protestera. Vi som var inne på det märkbart öde mässgolvet släpptes inte ut på flera timmar och det var något ödesmättat i luften. Diskussionen om vilka röster som ska få höras i ett samhälle är så viktig att föra och trots att jag bilan blir absolut tokig på att läsa/lyssna till Linderborg så är jag glad att jag tog mig tid och kraft att göra det. Genom att konfronteras med många åsikter och tankar kan vi själva tänka till och formulera en ståndpunkt. Att befinna sig i en filterbubbla/ åsiktskorridor är inte nyttigt för någon.  Åsa Linderborg deltar på årets bokmässan play vid tre tillfällen. Gratis för alla att lyssna! 

Bildkälla: Bokförlaget Polaris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!