söndag 24 februari 2019

nyöppningshelg


Röhsska museet har varit stängt flera år och jag har saknat det. Äntligen var det nu dags för nyöppning och jag gillar det jag ser. Utställningarna har blivit vassare och salarna färggladare, kafét har lika fin lokal som alltid och jag hoppas att de öppnar upp innergården till sommaren. På tredje våningen har de lyckats riktigt bra med Inspiration Östasien och nu vill jag resa till Kina. Eller kanske till Vietnam, så spännande att de tydliggör hur nordiska konstnärer inspirerats av den österländska kulturen. Snyggt är ordet. Jag kommer absolut att komma igen. 

Röhsska har blivit ett färggladare museum,
lite som en pendang till Nationalmuseum som
också använder betydligt mer färg än tidigare.  

Nytt och gammalt, nordisk och japanskt samsas i salen. 

Ny teknik används genom interaktiva pekskärmar
- här kinesiska snusflaskor. 

Museishopen - också den stramt designad.
Marie Hermanssons roman på hedersplats. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!