söndag 17 februari 2019

läsning passande till Sydafrikaresa - några boktips


Det var inte så många som var intresserade av litteratur på resan och jag fann väl ingen precis att prata böcker med (förutom Olle, vi pratade om Nelson Mandelas bok och Kjell som tipsade mig om Wilbur Smiths äventyrsromaner) så här kommer stället ett inlägg. Som ni vet så läser jag mycket från kontinenten och alla inlägg samlar jag under taggen Afrika. 510 inlägg finns där att läsa och de allra flesta är bok- eller författartips. Hur som, 510 inlägg kan ingen läsa så jag tänkte plocka ut några godbitar för den som är hugad att läsa från söder om Sahara. Jag köpte tre romaner skrivna av sydafrikanska författare på resan och snart skall jag recensera dem, i väntan på det så kommer här en liten lista med lästips. Jag skriver här bara om sådant jag själv läst, listan är alltså högst personlig. 

Fyra nobelpristagare får inleda. Av Nadine Gordimer kan jag rekommendera allt men kanske ändå Burges dotter som nyligen kommit i storpocket är en av de bästa eller En sons historia? Måsteläsning är det i allafall. Sedan ska man läsa Doris Lessing också, Gräset sjunger tycker jag är en bra början. Av J.M. Coetzee så tycker jag Onåd är mycket bra. Hans Pojkår och Ungdomsår är också fina skildringar av att växa upp i landet. Sedan läste jag ju Nelson Mandelas En lång väg till frihet på resan. En gripande självbiografi som hör till allmänbildningen.

Några klassiker sedan som på många sätt påverkat litteraturen och som många nutida författare förhåller sig till är Allt går sönder av Chinua Achebe och Mörkrets hjärta av Joseph Conrad. Ngugi Wa Thiong'o har skrivit många mycket bra romaner och hans självbiografiska Drömmar i kriget skugga är en bra ingång till hans författarskap. 

Tre författare som skriver på Afrikaans får bli ett eget litet stycke. Marlene van Niekerks Agaat är verkligt bra läsning, André Brinks produktion likaså. Jag tror att den roman jag bäst minns är Kräftorna vänder sig. Sedan kan man bara inte missa Deon Meyers kriminalromaner som utspelar sig i landet. Så mycket man lär om Sydafrika genom dem, och så spännande de är! Devils Peak är en bra början. 

Samtida författare då? Ja, Chimamanda Ngozi Adichie har väl ingen missat. Hon är en så stor megastjärna som man kan bli som afrikansk kvinnlig författare och hennes TED-talks är episkt bra. I Nigeria finns många författare som hittat till Sverige de senaste åren och Chigozie Obiomas Fiskarmännen är en av dem jag verkligen vill tipsa om. Teju Cole en annan. Imbolo Mbue, Chinelo Okparanta, Yaa Gyasi, Ayobami Adebayo och Gaël Faye är andra författare från länderna söder om Sahara som jag läst det senaste och särkilt vill jag tipsa om Fayes roman Litet land. Vi behöver nya namn av NoViolet Bulawayo är suverän läsning och har man missat Novellerna Tropiska fiskar av Doreen Baingana och Sorgesång för Easterly av Petina Gappah så påminner jag här om dem också. Gappahs roman Memorys bok är förresten också helt suverän. Vill man läsa lite mer lättsmält så är förstås serien om Damernas detektivbyrå, Alexander McCall Smith, charmig och just nu lyssnar jag på Wilbur Smiths äventyrsromaner om familjen Courtney. Spännande och lättläst. 

För barn och tonåringar brukar jag tipsa om Nelson Mandelas sagobok som är både charmig och sedelärande och Kopano Matlwas böcker för unga vuxna är underbara. Coconut är så fin!

Det här inlägget kan bli väldigt långt så dags att avrunda. Alla böcker och författare jag nämnt finns att söka på här på bloggen så kan ni läsa mer om varje bok. Hoppas läslusten kommer smygande!   

2 kommentarer:

  1. Tack för alla tips! Jag har läst många, men har faktiskt aldrig fastnat för Damernas detektivbyrå trots flera försök. Deon Meyers ska jag läsa om de finns som ljudböcker. Har kommit in i den deckarperiod och det var ju roligt att han är ifrån Paarl där jag har varit.

    SvaraRadera
  2. Tror absolut att du skulle gilla Deon Meyer. Inte precis feministiskt dock, men mycket välskrivet!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!