måndag 18 februari 2019

flygtid = filmtid




Jag är urdålig på film. Jag trivs inte på bio och ser hellre TV-serier som jag streamar hemma men så sittår man på ett flygplan i 12 timmar. Och kan inte sova en blund. Då hinner man se filmer. Vilken tur att det dessutom fanns filmer som jag verkligen velat se :-)

Först ut var The Kindergarten Teacher. Maggie Gyllenhaal spelar en förskollärare som egentligen skulle vilja vara poet och när hon upptäcker en sällsynt gåva hos en av hennes små elever så blir hon helt förtrollad. Närmast besatt av pojken som har förmåga att skriva/tala fantastiska dikter. Tänkvärt om att ta tillvara talang och hur lätt det är att helt tappa kompassen när man hittar något man hett eftersträvar. Mycket sevärd!



Film nummer två var Bohemian Raphsody och den behöver väl ingen presentation. Så bra att jag nästan grät där i flygstolen, mitt i natten med bara stjärnor utanför fönstret. Jag har inte lyssnat på Queen och jag hade bara en vag idé om Freddy Murcerys liv men det spelade ingen roll. Fantastisk film. Punkt.



Ibland ska man låta bli att se filmen när man läst boken och lite så var det med Nick Hornbys Juliet, Naked. Nu är jag smått förtjust i Ethan Hawke (O, captain. My captain ni vet ...)  och visst är filmatiseringen charmig med alla ingredienser som en skön romantisk komedi skall ha så mitt betyg är sevärd. Men boken är bättre.





2 kommentarer:

  1. Har inte läst boken Juliet naked men blev lite besviken på filmen. Kändes som att de inte riktigt fick ihop den? Är ju tvärtom lite förtjust i Chris O’Dowd och såg fram emot en riktigt klassiskt brittisk mysfilm, men den var mest ”meh”. Väldigt kul idé som kanske boken gjorde bättre...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, boken var rappare på något sätt och musiken tog mer plats. Kanske tyckte jag om den för att jag på många sätt kunde känna igen maken, och fnissade ofta åt honom. Filmen var helt ok öndå tycker jag men visst fanns det större potential med så bra skådespelare.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!