måndag 10 augusti 2020

lemonad med råsocker - läskande!

Dagens läsplats. 

Häromdagen pratade jag med en vän i telefon och hon sa, mycket riktigt, att jag inte längre skriver så mycket om vardagslivet här på bloggen. Hon saknade det. Bilder från min vardag finns allt som oftast på Instagram, dit är alla välkomna men har man inte Insta så så ska jag försöka att posta en vardagsbild då och då här också. Bilder på det bedårande barnbarnet har ni förstås redan fått men kanske vill ni ha ett recept på en läskande lemonad också?

Jag gör min med råsocker, därför blir färgen lite gulbrun. Han man vitt socker så blir den härligt citronfärgad.

Koka samman en sockerlag med lika delar socker och vatten. Jag kör 2 + 2 dl. Låt den svalna. pressa under tiden 4 citroner och se till att inga kärnor kommer med. Blanda ihop och häll upp på varm och ren flaska. Vid servering späd med vatten eller bubbelvatten, ha massor av is och en myntakvist i glaset.

Jag firar lite idag eftersom jag i morse gjorde klart alla spröjsen till stugans fönster. Det har varit en renovering som tagit tid: ta i sär - limma och byta ut trä och torka med tvingar - byta ut fjädrar (som skulle beställas från leverantören) - skrapa - olja - måla tre lager och voilá. Nu väntar karmarna nästa år. Det var i sista semesterminuterna som det blev gjort. Jag är nog sådan som jobbar bäst med en deadline ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!