lördag 17 mars 2018

min Tatiana-favorit är lördagens val

repris från torsdag 14 juni 2012


colombes granne

Colombes granne  är en fransk spänningsroman som börjar ruskigt, mitt i en alldeles osannolik situation möter vi Colombe, som flyttat in i en ny lägenhet. Lägenheten är perfekt på alla sätt, där finns plats för de båda barnen, en arbetsplats för Colombe som gärna utför sitt jobb som spökskrivare hemma och området är bra men... I våningen ovanför bor grannen, snygg medelålders och osannolikt intresserad av att spela Rolling Stones mellan tre och fyra på natten. Sömnlösheten blir Colombes möjlighet att hitta nya sidor hos sig själv, så snart det blir mörkt börjar hon leva sitt nattliga liv där det finns mer tid att drömma, fundera och smida planer. Hon rentav längtar efter och uppskattar sin nattliga ensamhet men bristen på sömn sätter snart sina spår och Colombe blir alltmer paranoid. Vad är verkligt och vad är inbillat? I sin roll som författare är hon själv fascinerad av att tjuvkika på människor, kikaren ligger på plats och hon fantiserar gärna om de människor hon möter - hur långt är det OK att gå? Hur långt är grannen villig att gå? 

Tatiana de Rosnay har här skrivit en så'n där alldeles urtypisk fransk lättsam roman hon pusslar samman så bra. Spänningen kommer krypande för det är omöjligt att inte börja fundera över vad man själv skulle gjort om just det här skulle hända mig. Grannar har alla, frågan är bara hur man skulle reagera om man hade Colombes granne?  Jag själv är patologiskt mörkrädd och jag måste hela tiden övertyga mig om att det här är bara en bok. Det är på låtsas. Bara bok, inte på riktigt! Tatiana de Rosnay är perfekt sällskap i hängmattan eller på stranden men inte kanske ensam  i en öde sommarstuga...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!