fredag 27 juni 2014

bokbloggsjerka - vilket är ditt litterära land?



Vilket är ditt litterära land?

Så undrar Annika i vårens sista bokbloggsjerka och jag funderar lite på hur mitt litterära landskap ser ut. Helt klart mycket varierat och då särskilt geografiskt. Jag läser från många länder och känner mig ganska hemma i många länder, särskilt då samväldesmedlemmarna. De forna brittiska koloniernas litteratur har jag läst ända sedan slutet av 80-talet när jag pluggade Commonwealth Literature, om jag nu måste välja ett land så får det bli Nigeria.

Jag har skrivit om många bra nigerianska författare och söker man på landet här i bloggen kommer det upp ett gäng träffar. Absolut måsteförfattare att läsa tycker jag Chimamanda Ngozie Adichie och Chinua Achebe är, sedan tycker jag mycket om Sefi Atta, Chris Abani och Buchi Emecheta också. Jag kan inte länka eftersom jag är på landet med urkasst nät, läs gärna om dem här på bloggen genom att söka eller klicka på min tag Afrika.

På måndag spelar Nigeria fotbollslandslag match mot Frankrike, det ser jag fram emot. Då får jag nog hålla alla tummar som jag möjligen har för att mitt favoritlitteraturland inte ska åka ur. Som tur är ligger Frankrike också på litteraturtopp 5. :-)


33 kommentarer:

  1. väldans så du är exotisk! Jag fick en nigeriansk "konsert" i tunnelbanan i London av en nigeriansk präst nyligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exotisk vill jag absolut inte uppfattas som. Exotismen är något man förhoppningsvis kommer ifrån om man läser litteratur.

      Radera
  2. Om man väljer de forna brittiska kolonierna så har man ju med en stor del av världen :) Generellt kan man nog säga att jag läser väldigt lite från Afrika överhuvudtaget, men några Deon Meyer står ju i hyllan... Zambia såg jag att det fanns också, det måste ju vara Wilbur Smith det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, Wilbur Smith hade jag glömt. Läste och gillade men har helt glömt av. Tack för den påminnelsen.

      Radera
  3. Du är ju mästarinnan på att läsa från olika länder :) Jag tycker också det är roligt att bekanta mig med nya platser med hjälp av böcker, men tycker kanske allra bäst om att läsa något från den välkända brittiska miljön om det ska vara utländsk litteratur. Men det är blandningen av platser och miljöer som gör hela läsningen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ofta är det skönt att vila lite i det välbekanta. Jag tycker mycket om att läsa brittiska deckare och feelgood. Lucy Dillon en regnig dag - mumma!

      Radera
  4. Tänkvärt för mig som rör mig inom snäva gränser vad det gäller läsandet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför inte pröva. Gillar man så gillar man.

      Radera
  5. Har nog inte läst något därifrån!

    SvaraRadera
  6. Nigeria har jag nog inte läst något ifrån; är nog generellt pinsamt dålig på att läsa litteratur från Afrika. Men Chimamanda Ngozie Adichie ligger på min att läsa-lista, särskilt Americanah.

    SvaraRadera
  7. Njaa har nog inte läst något från Nigeria men kan tänka mig att vidga min vyer.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pröva en halv gul sol. Tror du gillar!

      Radera
  8. Nigeria är ett land som jag tror jag bara läst en enda bok ifrån!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då blir jag ju nyfiken, vilken var det? Små solfåglar långt borta, minns jag rätt?

      Radera
  9. Har läst några afrikanska författare eller böcker som utspelar sig i afrika, men det är ingen stor mängd. Borde läsa mer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar afrikanska romaner. Hoppas du hittar något du gillar här på bloggen, jag har skrivit om sisådär 200.

      Radera
  10. Det var lite annorlunda med afrikanska författare.

    SvaraRadera
  11. Kul att se att det inte bara är jag som verkligen gillar fotbolls-vm. Jag har fest varje dag så länge det pågår :-)

    SvaraRadera
  12. Vad intressant med ett afrikanskt land! Jag är dålig på att läsa annat än böcker från västvärlden, men jag vill gärna vigda mina vyer så tips är bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar. Adichie är en bar början.

      Radera
  13. Kul med ett lite annorlunda svar, jag har landat på samma som de flesta andra hittills :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man ska gå på statistiken så är Sverige mitt land, men jag tyckte det blev lite tråkigt. :-)

      Radera
  14. Låter intressant, kanske ska läsa nåt av dem :)

    SvaraRadera
  15. Vad spännande. Har aldrig läst något från Nigeria, här fick jag ett bra tips och något att ge mig i kast med.
    Utifrån var mitt hjärta bankar i VM borde jag väl läsa tyska författare ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där finns ett gäng bra också, jag har sparat mitt tyska inlägg för jag tror att de kommer att gå långt. Kommer man bara till Förlaget Thorén och Lindskog så hittar man mängder av bra samtida. Kattbergen är en av mina favoriter.

      Radera
  16. Är tveksam på om jag nånsin läst något från Nigeria...

    SvaraRadera
  17. Jag har ingen statistik på vilka länder jag läser mest böcker från, men eftersom enbart mina Ed McBain bidrar med 5% av min boksamling, så blir det nog USA. Därefter är det brittisk, irländsk, och nordisk litteratur som jag väljer...

    SvaraRadera
  18. Är dålig på att läsa afrikansk litteratur, är väl dålig på allt som inte är västvärld om jag ska vara ärlig, men försöker ändra på det. Nigeria har jag inte läst något från, däremot läste jag nyss en från Sierra Leone.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!