fredag 20 februari 2015

bokbloggsjerka - om inlägg och tid och en smula planering

Var (och hur) författar du dina inlägg?

Så lyder frågan idag inne hos Annika på bokbloggsjerkan. Hon vill gärna ha några tips för att kunna blogga oftare.

För min del har jag ett ständigt flöde på inlägg här på bloggen och dessutom några inlägg per vecka på Kulturkollo och mitt bästa tips är att dra ner på ambitionen, att inte vilja ha dem helt perfekta. I den bästa av världar med eoner av tid (jag jobbar och pluggar halvfart så jag har att göra) så vill jag skriva minst en längre text om en bok eller läsning varje dag. Ofta fungerar det men inte alltid och när det blir tajt om tid så skriver jag något litet, något kort. Ett citat från en bok jag läser eller något annat. Jag letar upp ett evenemang att tipsa om eller något annat från media att kommentera och det blir inte alls dumt. Mer handfasta tips är att:

- jag blandar tankar skrivna i flykten (på telefon) med längre inlägg skrivna med eftertanke
- jag fotograferar ofta saker jag vill skriva om, i telefonen finns sedan ett gäng idéer
- jag har många utkast klara med tankar om ett ämne eller en bok som snabbt går att redigera
- jag skriver om alla böcker jag läser, ibland längre och ibland bara några rader
- jag läser dagstidningar och lyssnar på kulturradion varje dag och får många impulser därifrån
- jag är med i flera olika läsecirklar och då får man alltid idéer om vad man kan skriva om

Och, jag tänker inte att allt jag skriver måste vara perfekt. Min blogg är min dagbok - vill någon kika in så är man välkommen. Jag skriver allra mest för mitt eget minne och med den grundtanken så känns det inte alls jobbigt att komma på eller skriva inlägg. Sedan ägnar jag någon timme varje dag åt att skriva, och det är ett rent nöje!

30 kommentarer:

  1. Det är ju lite det som är det svåra, att komma fram till att allt inte behöver vara perfekt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, för mig har det varit en lång väg. I början så ville jag att allt som hörde till läsandet skulle vara riktigt bra, inläggen om livet var jag mindre noga med. Nu känner jag mig friare generellt. Jag skriver lite hur som beroende på tid.

      Radera
  2. Jag har börjat få tyst på perfektionisten i mig, som kunde bli helt dödsförskräckt om jag råkade göra ett pyttelitet stavfel. Visst strävar jag efter genomtänkta, välskrivna inlägg men ibland räcker inte dagsformen till och då får jag göra det bästa som jag förmår för stunden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis min hållning! Man gör det som känns roligt och görbart.

      Radera
  3. Svar
    1. Nja, inte särskilt. Jag väljer ofta att skriva och blogga framför annat.

      Radera
  4. Jag är nog lite dålig på de där korta spontana aktuella inläggen. Det blir mer förhandsplanerade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är just det är så härligt med bloggen - friheten att göra som man vill!

      Radera
  5. Att fota saker som kan bli inlägg är jättesmart! Funkar också för utlåning av saker, fota personen + böckerna du just lånat ut till henom så har du full koll på vad som är på vift hos vem...

    SvaraRadera
  6. Låter som en bra filosofi att inte allt måste vara perfekt. Dessutom tycker jag att blandningen av olika inlägg ger bloggen ett extra lyft - bara recensioner skulle bli enformigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att en blandning är roligare att läsa, en blogg med bara långa analyserande texter om böcker skulle nog jag tappa lusten på.

      Radera
  7. Jag har ofta tokhöga krav på det jag gör rent allmänt, som tur är har jag kunnat koppla bort det i bloggen än så länge. Det skulle förstöra glädjen den ger mig annars.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så! Man måste hålla det från sig - duktighetstänket.

      Radera
  8. Många fina tips, Tack för dem!

    SvaraRadera
  9. Det är lite lika för mig också - bloggen är min dagbok

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns dessutom bättre om jag skriver om dem.

      Radera
  10. Håller med om att det är bra att kombinera långt med kort - det är ju jättekul att skriva de där långa genomtänkta inläggen, men ibland får jag bara inte ihop tiden till det. En bild eller nån kort tanke funkar ju också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut. Omväxling är det bästa.

      Radera
  11. jag skriver under på samtliga punkter. enda avvikelsen är telefonen. tycker det är lite för pillrigt. men visst, det händer. och jag tycker det är jättekul med bloggen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bloggandet ska ju vara ett nje, annars kan det kvitta ;-)

      Radera
  12. Bra tips, ska försöka ta till mig av dem :) Jag är ingen perfektionist, men skulle önska att jag skrev lite oftare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag drivs av lust att vara kreativ och påhittig. Ibland går det bättre ibland går det sämre.

      Radera
  13. Många fina tips du hade där. Att skriva om böcker är helt klart ett rent nöje. :)

    SvaraRadera
  14. Jag skriver också om alla böcker jag läser och det gör jag mest för min egen skull, för att jag skall komma ihåg vad jag tyckte om boken. Innan jag bloggade så hade jag hemsida och där skrev jag också om böcker. Innan dess skrev jag i anteckningsblock, men de flesta av dem kom bort i en flytt tyvärr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns väsentligt bättre om jag har skrivit om en bok också, det är bra med ett externminne :-)

      Radera
  15. Här var det många bra tips:). Speciellt den att inläggen behöver inte vara perfekta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillade - mindre perfektion och mer lust!

      Radera
  16. Väldigt många bra tips!Tack så mkt!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!