söndag 8 februari 2015

André Brink - en av mina favoritförfattare har gått ur tiden

Under 80- och 90-talet läste jag mängder av böcker av André Brink, han var tillsammans med Nadine Gordimer och Per Wästberg min personliga introduktion till sydafrikansk litteratur. Deras starka samhällsengagemang intresserade mig och man kan säga att deras böcker var en ingång till ett livslång intresse för böcker från området söder om Sahara. När vi flyttade för några år sedan behöll vi bara de böcker som vi verkligen ville äga. 3 av dem var just romaner av André Brink. Jag har skrivit mycket lite om hans böcker här på bloggen, en liten kortis omKräftorna vänjer sig är det enda. Nadine Gordimer, Assia Djebar och nu André Brink -  de är författare som hade förmågan att skildra samhällsproblem i skönlitterär form på ett alldeles fantastiskt sätt. Tur att deras böcker finns kvar även om deras röster tystnat.

Per Wästbergs minnestext över André Brink hittar man i SvD.

2 kommentarer:

  1. Han var min stora favorit. "Ett ögonblick i vinden" ligger kanske som etta för mig och hans memoarer ger en ibland skakande närbild från Sydafrika. En stor författare, kul att du gillade honom!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Memoarerna har jag misssat. Tack för det tipset. Jag slukade det mesta under några år och har sedan tappat bort honom lite. Dags att återupptäcka!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!