måndag 16 juni 2014

tjockare än vatten - nytt i Hammarbyserien


Gerhardsen, C - Tjockare än vatten - 13049700Då var det äntligen recensionsdag för Carin Gerhardsens nya deckare. Lagom till sommaren kommer Tjockare än vatten och jag är säker på att hennes stora läsekrets kommer att rusa till affären och köpa. Med all rätt, hon har byggt upp ett förtroende som en gedigen och intressant författare som ger oss lite mer än bara en kriminalhistoria. Ofta har jag tyckt att hennes böcker har varit väl otäcka för mig, ofta är det barn som far illa och de psykologiska porträtten är så levande att de kryper under skinnet på en. Så också i den här senaste som börjar med att en kvinna blir dränkt i badet medan det lilla barnbarnet sover över. Samtidigt hittas ett antal dränkt katter runt om i stadsdelen. Kan det vara så att det finns ett samband? Kriminalpoliserna i Hammarby med Conny Sjöberg som härförare sätter igång att utreda. Vatten, blod, våldsam död och något som inte får avslöjas - ungefär så.

Kanske är det så att de höga förväntningarna blev väl höga den här gången. Jag tycker att det här är en mellanbok i serien, lite på tomgång i relationerna mellan poliserna (som annars varit en styrka) och brottets upplösning kommer hastigt på, lite långsökt.

Med det inte sagt att ni inte ska läsa, men eftersom det här är en serie som vinner på att läsas i ordning så tycker jag att man ska passa på att se om man missat någon av de tidigare sex delarna och läsa dem först. De finns i pocket och är perfekt semesterläsning!

Jag lyssnade på Storytel och lyssnade klart trots att det var Stefan Sauk som uppläsare. Jag gillar absolut inte hur han läser, särskilt pinsamt blir det när han ska låtsas bryta på svenska. Urrrk.

2 kommentarer:

  1. Jag längtar efter att mitt recex som jag blivit lovad ska dyka upp i postlådan. Fast dränkta katter? Finns risk att det blir väldigt jobbigt där, jag har svårt för sånt djurvän som man är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Djurplågeri är det en del av, förbered dig på det.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!