fredag 23 oktober 2015

det borde finnas regler - filmpremiär och en utlottning




Filmen baserad på Lina Arvidssons bok har just börjat gå på Sveriges biografer. Jag kommer inte att se filmen men jag var bedårad av boken. Alla förutsättningar för en fin ungdomsfilm alltså! Så här skrev jag 2012:
"Vissa saker måste man bara kunna."
Dricka rödvin, flirta, springa i högklackade skor, röka och suga av en kille - det är baskursen som ska hinnas med innan man fyllt arton, annars är man hopplöst ute. Mirijam och Mia bor i den lilla småstaden och längtar mest någonannanstans, att gå i åttan är omåttligt trist. Spänningen finns i den mycket äldre mannen Per, fester och span på gymnasiekillar och Mias mamma påminner ständigt om att de är barn. Barn som leker vuxna och sakta med säkert finner på att även om håret är knallrosa så är det lättast och skönast att vara bara jag.

Lina Arvidssons ungdomsbok är en härlig fjortisbok som moraliserar bara litegrann, språket är mitt i tiden och det där svåra att vara vuxen och barn samtidigt skildras så på pricken att det nästan gör ont. Och jag håller med Mia; Det borde finnas regler. Det borde finnas en manual för det där svåra att växa upp, tänk vad tråkigt men ack så praktiskt. Jag skickar genast min bok vidare till en äkta fjortonåring för det här är en bok att älskas av både 14 och 45-åringar! 

Nu kan du som har lust vinna ett bokpaket med Lina Arvidssons Det borde finnas regler och Martin Jerns Så värt. Kommentera här innan den 30 oktober så har du chans att vara med. Vinnarna meddelas här på bloggen den 31 oktober. 

33 kommentarer:

  1. Jag tar en lott och hoppas på tur!

    SvaraRadera
  2. Jag vill gärna vara med på utlottningen :-)

    SvaraRadera
  3. håller tummarna. :D

    bloodsband@live.se

    SvaraRadera
  4. Jag vill gärna vara med i din utlottning :)
    Kram Carina / Hjo
    kattarsel@live.se

    SvaraRadera
  5. Är med.
    Eva A
    e-albin@hotmail.com

    SvaraRadera
  6. Jag är med och hoppas att jag har tur och vinner!

    tavlingar(at)officefixarna.com

    SvaraRadera
  7. Åh det verkar vara en otroligt bra bok, Den vill jag gärna läsa och sedan ge vidare till en person som skulle behöva läsa den...

    tike5@hotmail.com

    SvaraRadera
  8. Önskar denna bok till mitt 14 - åriga barnbarn - kanske kan ge tips och råd och vara vägledande i livet !?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går så fint men du måste berätta vem du är här på bloggen. Anonyma kommentarer släpper jag vanligen inte igenom.

      Radera
  9. Jag är jättegärna med och tävlar! :D

    malins95@hotmail.com

    SvaraRadera
  10. Håller tummarna :)
    claire.v.silver@gmail.com

    SvaraRadera
  11. jag är med, håller tummarna :D my.thulin@live.se

    SvaraRadera
  12. Jag är gärna med.
    Mvh
    Claes
    claes.vernerback@gmail.com

    SvaraRadera
  13. Jag är gärna med. Håller tummarna för lite tur.

    MVH Sanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit. Glöm inte lämna en epost :-)

      Radera
  14. Jag vill självklart vara med och testa lyckan!

    Håller tummarna!
    Vänligen, Mattias
    elvisbeach@hotmail.com

    SvaraRadera
  15. Hej
    Jag vill också vara med. mvh Eva

    evagustafsson_83@hotmail.com

    SvaraRadera
  16. Jag är gärna med i utlottningen <3

    Mvh Sofie
    Sofie.altuntas@gmail.com

    SvaraRadera
  17. Nu är utlottningen stängd. Vinnare meddelas här på bloggen imorgon.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!