lördag 31 oktober 2015

PAX - Nidstången - spännande allahelgonläsning

Nidstången är första delen i PAX-serien av Åsa Larsson & Ingela Korsell och den är perfekt läsning såhär på allahelgona-eftermiddagen. Det är spännande och ganska otäckt redan från första sidan och Henrik Jonssons illustrationer hjälper till att skapa en läskig stämning. Kort om handlingen: Alrik och Viggo är två bröder som hamnat i ett familjehem i Mariefred. De ska börja i en ny skola och än en gång försöka hitta vänner. Det är inte helt enkelt att komma till en ny skola mitt i terminen, snart så är bråket i full gång. Bröderna kommer i kontakt med ett gammalt syskonpar som visar sig vara väktare över ett magiskt bibliotek och pojkarna sätts på ett svårt prov. Mod, list och handlingskraft är det som gäller!

Just nu läser jag ett gäng böcker för mellanåldern, tanken är att jag ska använda en del av dem i mina bokcirklar på jobbet och just nu funderar jag på om Nidstången kanske är för läskig att läsa för mina elever. Kanske passar den bättre som högläsning i hemmet där man kan diskutera och samtala om innehållet?

Jag laddar ned lärarhandledningen och funderar en runda till. Det som talar för den här boken är att den är mycket spännande, lagom lång, första delen i en lång serie (om eleverna vill läsa vidare så finns där gott om delar), språkutvecklande på många olika plan och inte alls barnsligt illustrerad. Man kan göra kopplingar till många andra fantasy-serier som eleverna läst eller hört talas om och dessutom är det många värdegrundfrågor som blir enkla att diskutera när vi läser tillsammans.

Med så är det det där med läskighetsgraden. Tänker ett varv till.

4 kommentarer:

  1. Nidstången är ändå minst läskig i serien men det beror ju såklart på hur pass känsliga elever du har!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har blandad grupp med elever osm jag känner och inte ännu känner - därav tveksamheten. Blir det ändå läskigare sen ... Huva! Systersonen som är 12 älskar de här böckerna men jag vet inte riktigt jag om jag har tillräckligt starka nerver.

      Radera
  2. Mylingen är megaläskig. Har du sett filmerna som några unga fans gjort? De finns länkade hos förlaget. Min 9-åring läser böckerna oberörd men han är väldigt skräcktålig. ☺

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!