lördag 17 oktober 2015

svinen - Lucifer

Nu har jag lagt mer än en vecka på att lyssna till Carl-Johan Vallgrens nya kriminalroman om Danny Katz: Svinen. Sällan känner jag såhär men den här gången var det inte värt tidsåtgången. Jag blev plötsligt så erbarmligt trött på allt svineri, alla sprutor och horor, allt snusk. Skitigt och hopplöst och alldeles för många utsatta människor för att jag skulle engagera mig. Han kan sin genre, helt klart men jag var totalt övermätt på den. Får inte ner en minut till faktiskt. Andra som skrivit om den här thrillern har lovordat och jag är bara utled. Inte särskilt spännande en gång. Snyggt hantverk möjligen. Kanske, när man kunde koncentrera sig på själva skrivandet och inte mådde illa av alla kroppsvätskor. Av slutet att döma så kommer där en del tre. Läser inte.

Provläs och se, kanske tycker du annorlunda?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!