tisdag 13 oktober 2015

Man Booker priset utdelat!

156 romaner var anmälda, dessa sex blev slutligen valda till den korta listan: 
Author (nationality)                  Title (imprint)
Marlon James (Jamaica)       A Brief History of Seven Killings(Oneworld Publications)
Tom McCarthy (UK)               Satin Island (Jonathan Cape)
Chigozie Obioma (Nigeria)       The Fishermen (ONE, Pushkin Press)
Sunjeev Sahota (UK)               The Year of the Runaways (Picador)
Anne Tyler (US)                       A Spool of Blue Thread (Chatto & Windus)
Hanya Yanagihara (US)            A Little Life (Picador)
och jag hade bara läst en enda av dem. Skulle man ha lust att veta lite mer om dem så finns där fina poddar att lyssna på. Ikväll har den pampiga prisutdelningen hållits på London's Guildhall och jag får säga grattis till Marlon James (Jamaica), A Brief History of Seven Killings.

Tråkigt nog var det den titel som intresserade mig absolut minst så jag får se om jag håller i min tradition och läser. Ska ni andra läsa? 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!