tisdag 6 oktober 2015

svenska gummistövlar - Mankells sista (?) roman

"En dag ska vi dö. Men alla andra dagar ska vi leva."


Med PO Enquists ord avslutade Henning Mankell sitt skrivande liv. Bjuder en repris av min text om hans sista (?) roman: Svenska gummistövlar. Från 1 augusti 2015:


Svenska gummistövlar av Henning Mankell är en filosofisk historia om en man som vid 70-års ålder förlorar allt och bokstavligen måste börja om. Fredrik Welin vaknar brådstörtat en natt av ett starkt sken och han inser att det gäller att springa för livet. Det brinner. Och det gamla skärgårdhemmanet som han ärvt efter sina morföräldrar förvandlas till aska. Allt Fredrik får med sig från sitt hem är två vänstergummistövlar och en rock. Han, som har bott ensam på ön, måste försöka hitta ett sätt att klara vardagen och hans dotters husvagn blir lösningen. Han flyttar in i den spartanska boningen och snart funderar han på om det ens är värt att bygga upp huset igen. Vem ska bo där när han en gång försvunnit? Vem saknar honom om han en dag inte stiger upp mer?

En åldrande mans tankar är en bra sammanfattning på den här lite långsamma romanen som funderar över kärleken, livet, döden och behovet av ensamhet. Fredriks dotter kommer på besök, en journalist vid namn Lisa intresserar sig för det som rubriceras mordbrand och grannen Jansson kommer farande i sin båt med tändkulemotor. Trots det så har Fredrik svårt att bestämma sig - finns där en framtid värd att satsa på?

Jag är lite kluven till den här boken. Där finns ett kriminalspår i den som jag inte riktigt tycker tillför så mycket, dessutom är jag ganska irriterad på dottern och journalisten. Jag förstår meningen med att föra in några karaktärer som ruskar om Fredrik i sina banor men nja. Bäst gillar jag när Fredrik lommar runt på sin ö, funderar på sin barndom och uppväxttid, oroar sig för krämpor och tar sig ett vinterbad. Kanske hade en hel bok med bara Fredrik blivit alltför händelsefattig men som det nu blev så menar jag att det blir lite väl mycket drama. Jag hade gärna sett mer av naturen/miljön i skärgården också. Små randanmärkning på det hela. Mankell kan konsten att berätta en historia och man kan ana att det finns en hel del egna erfarenheter inbakade i Fredriks tankar. Ytterst ska vi ju alla dö och det är en skildring av en man som anar slutpunkten som Henning Mankell bjuder oss på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!