lördag 26 september 2020

stafettpinnen är hos mig!

 



Digital mässa - ok, visst funkar det och jag har ett gäng seminarier inprickade under helgen. Kanske lyssnar jag nu eller så blir det senare men riktig mässa är det liksom inte. Framförallt så är det de planerade och oplanerade mötena som jag saknar. Att stöta ihop med bekanta som man träffar typ på mässan, gå på middag för att träffa #boblmaf och pausa i kafét utanför R2 där det alltid sitter en eller annan bokvän och vilar benen. Prat om böcker och livet och kaffe. Bubbel och bulle. Vanligen så är lördagen en dag på mässan då jag bara håller mig på plan 2 (golvet är oftast osannolikt knökat) och den dag då jag slinker in i seminariesal efter seminariesal. Ibland är det fullt på ett ställe, då tar man den bredvid och hoppsan så intressant det blev ... Det där oförutsedda och oväntade som är så underbart härligt, och fruktansvärt tröttande för en sån typ som mig. Den enda fördelen med det här årets mässa är väl att den obligatoriska bokmässebaksmällan håller sig borta. 

Jag har valt att minnas några mässor här på bloggen genom att köra ett antal repriser på min blogg från fantastiska möten. Bilden ovan är från 2016 när vi i Kulturkollo läser fick möjlighet att ordna en bokcirkel med Kim Thúy. Klicka er gärna vidare till originalinlägget inne på Kulturkollo. I torsdags höll Bokhörnan bokcirkel om Kjell Westös Tritonus och visst gjorde vi ett litet försök till att mingla, vi skålade glatt och träffades via zoom men helst av allt hade jag förstås stått i trängseln på mässgolvet med en slatt ljummet lådvin i ett plastglas och inte hört ett smack. Nästa år, nästa år! 


PS. I kväll kl 17.15 kan man höra Kjell Westö, Alex Schulman och Stephan Mendel-Enk samtala på temat Närhet och Avstånd. Deras tre nyutgivna romaner har jag läst och tyckt mycket om, bara inte Daniel Sjölin babblar sönder det hela så kan det bli riktigt intressant. 


10 kommentarer:

  1. Det går inte att komma ifrån att det finns vissa fördelar med att allt är digitalt och gratis men jag har svårt att ta mig tiden att titta när jag är hemma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag har jag haft på som en radio och lyssnat och grejat m annat samtidigt. Det har funkat bra här hemma :-)

      Radera
  2. Tack för tips om eftermiddagens seminarium. Man vet ju aldrig med den där Sjölin, men på pappret låter det intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev bra! Ett samtal som rekommenderas!

      Radera
  3. Åh ja, vilket fantastiskt möte det var. Tror vi alla blev helt tagna av Kim.

    SvaraRadera
  4. Fördelen med hemmamingel är i och för sig att man har mer kontroll över mat och dryck, om det nu skulle vara så att man inte helt gillar ljummet lådvin.

    SvaraRadera
  5. Kul att få läsa ditt inlägg! :-) Jag är ju total Bokmässan-novis och det låter så himla härligt när ni beskriver Bokmässan! En digital mässa var dock toppen för mig som nu för första gången tagit del av flera program – och blivit riktigt pepp inför nästa år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du kommer till Gbg nästa år!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!