lördag 19 september 2020

boken som inte ville bli läst!


Anna du måste läsa den här, mina barn hemma kikande av skratt! Så sa kollega T i torsdags och på fredagen hade hon med boken så att jag kunde läsa. Boken som inte ville bli läst av David Sundin är verkligen något alldeles extra. Genom hela berättelsen så gör boken allt den kan för att just inte bli läst, bokstäverna blir yttepyttesmå och jättestora, sidorna nästan brinner upp och när boken vill stängas så måste man hålla emot! 

Illustrationerna av Alexis Holmqvist är superba och jag förstår att 7-åringarna hemma hos T fnissade loss. Det är underbart med en barnbok som dessutom roar de vuxna så till den grad att de vill läsa den igen och igen. Layouten är en viktig del av berättandet och jag älskar det lekfulla i bilderna och uppmaningarna i texten som gör texten interaktiv. Som vuxen får man vara med på noterna när ratten tar kommandot och när boken måste vändas och snurras. Den här typen av tokiga böcker ser vi sällan i den svenska utgivningen (jag har sett några engelska) och heja heja David Sundin för tramset och trolleriet!

Jag är troligen den enda personen i Sveriges land som inte känner till David Sundin, ni vet jag ser inte på TV (har ingen TV ens) och har därför missat hans framtåg i komikereliten men, så hade GP ett stort reportage idag om honom samtidigt som boken recenserades i en annan del av tidningen. Nu vet jag mer om mannen med mustaschen, hoppas han skriver fler böcker för barn. Nu är ju den här grejen gjord men vad kan inte en kreativ människa som han hitta på nästa gång? 

Tack till T som visade mig!  







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!