lördag 7 juni 2014

hur är det - har vi råd att köpa böcker?

Igår blev det en lite sväng till en av våra internetbokhandlar - som alltid råkar fingret klicka på köp. En modest beställning blev det och när jag kom till min historik så kisade jag kraftigt. Nästan blundade ska erkännas. Jag använder sisådär 600 kr varje månad på böcker, Storytel och bokrelaterade tidningar. Är nu det dyrt?

Allting är såklart relativt men, Nej, för mig är det absolut värt varenda krona, trots att det ser ohemult mycket ut när man ser listan. Jag läser mängder av böcker som rec-ex, lånar e-böcker på bibblan och lyssnar på ljudböcker men en del titlar vill jag bara äga. Då köper jag utan dem utan att blinka. Eller mer troget sanningen - jag köper dem lite halvblundande sådär för med min bakgrund så är böcker något onödigt. Total missuppfattning, för mig är de livsnödvändiga. Punkt.

45 kr kostar Steglitsan i pocket, likaså AmericanahWolf Hall i storpocket 85 kr och Fågeln som vrider upp världen  samma peng. Otroligt bra läsning till samma pris som hämtmat för två. Visst har vi råd att köpa böcker!

PS: Och vill man inte köpa så finns där biblioteket alldeles gratis, jag är barnsligt förtjust i e-bokslån. Alla har råd att läsa! 

10 kommentarer:

  1. Har ni inget bibliotek...? På loppis kan man hitta ett par månader gamla/nya pocket för 10 kr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo då. Nära dessutom. Jag vill ofta läsa aktuella titlar och vill inte stå i kö eller vänta på att de köps in. E- böcker läser jag nästan tio per månad. Från bibblan.

      Radera
  2. Bring Up The Bodies av Hilary Mantel för tjugo kronor på loppis...

    SvaraRadera
  3. En del lägger pengar på bilar, andra på cigaretter, vi på böcker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp. Vissa laster känns nyttigare än andra :-)

      Radera
  4. Det är därför jag köper mycket pocketböcker, de är ju lite snällare mot plånboken och så är det ofta fler.i släkten som läser dem då (morfar, 91). Och så har man ju skaffat lånekort i två kommuner så nu får jag låna 12 e-böcker/månad. Fast så många läser jag inte riktigt... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också två lånekort :-) . Två böcker per vecka i varje kommun. Det har händer att det inte räcker på sommaren men då har jag ljudbok i reserv ... Är man abibliofob så är man

      Radera
  5. jag håller med! somliga böcker vill man ha. ibland blir jag så trött på att köa på bibl. pocket är toppen. jag går sällan någonstans utan en pocketbok i väskan. vem vet när/var man kan få vänta en stund. böcker är en livsnödvändighet för mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och för mig! Jag har en bok i telefonen, alltid redo!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!