onsdag 26 juni 2019

big little lies - stora små lögner


Big little lies är en grymt bra tv-serie som just nu går med säsong 2 på HBO och för en gångs skull så tycker jag att filmen/serien är bättre än boken. Jag upplevde boken som väldigt babblig och tröttsam, alldeles för förklarande och lång också men i tv-serien så gestaltas så mycket av spelet mellan de olika kvinnorna, relationerna med männen och händelserna mellan barnen så suveränt med ganska små medel. Mystiken hålls vid liv och visst fattar man, men inte allt. Inte på en gång. Mycket är förstås de grymma skådespelarnas förtjänst. Nicole Kidman sätter oss alla på plats, hon är fantastisk. Reese Witherspoon är perfekt castad i i rollen som Madeline och Alexander Skarsgård. Fruktansvärt bra. 

Boken läste jag 2016 och januari 2017 åkte vi till Kalifornien på den resa som skulle bli lilla familjen sista gemensamma. Vi hade bas i Monterey de sista fyra nätterna och miljöerna i serien är välbekanta. Scenerierna och naturen är så dramatisk och funkar suveränt i serien och är en härlig resa om man tänker sig åka långt. Det väckte minnen att se den här serien, verkligen. Jag är glad över att jag envisas med att blogga om de resor vi gjort/jag gör för att läsa några rader och se foton gör att man minns så levande.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!