torsdag 27 juni 2019

favorit i repris : Kring denna kropp

Häromdagen höll Stina Wollter sitt sommarprat och har man inte hört det så är det bara att säga lyssna! Om du poddar så ta med musiken, för den spelar roll i det här pratet som handlar om döden, döden, döden. Och väldigt mycket om livet. För mig, som vårdat i livets slutskede, så var det ett väldigt känslosamt prat. Det väcker tankar om det som blev sagt, och det som inte blev sagt. 


Jag passar på att tipsa om hennes fina bok som finns inläst av henne själv, eller i pocket om man hellre vill läsa i papper. 



repris från tisdag 23 oktober 2018


kring denna kropp - Stina Wollter

Kring denna kropp läser Stina Wollter själv och vilken fin författarinläsning det är. Stina har ju en gedigen radioerfarenhet och att höra henne läsa sina texter är som att lyssna på fina radioreportage. Det är bara musiken som fattas så skulle det kunna vara ett antal mycket välgjorda och intressanta sommarprogram ...

Det är personligt, det är berörande och det är argt. Stina berättar om livet i skuggan av en mycket sjuk syster, en känd pappa och en mamma som ända in i demenser och döden oroar sig över sitt utseende. Upproriskt och helt självklart envisas Stina med att finnas, larma, dansa och njuta i den enda kropp som hon faktiskt har; lyssna på människor, skapa och leva livet på ett sätt som hyllar livet. Hon beskriver hur konst, kropp och kamp format hennes liv och hur hon via Instagram fått en helt egen kanal till människor som hon aldrig någonsin skulle kunnat förutse. 165 000 följare kan ta del av det som man kan se som ett konstprojekt, Instagramkontot är en fantastisk arena som inte upphör att engagera följarna och interaktionen är enorm. Stina Wollters feministiska budskap är tydligt och hon väjer inte för att exponera sina egna erfarenheter av övergrepp och det berör, hennes kapitel som handlar om moderns demens och döende och systerns långa sjukdomstid gör att jag blir mycket sorgsen. Egentligen tror jag att det här är en bok som man ska lyssna på i små portioner, ett kapitel i taget men den var så bra att jag inte kunde hålla mig.

Lyssna på boken, läs boken och lyssna gärna på Stina Wollters medverkan i Lundströms bokradio.  

2 kommentarer:

  1. Ja det var verkligen ett starkt och vackert sommarprat om livet och döden. Jag läste hennes bok för en tid sedan och den vill jag inte ha oläst. En viktig bok!

    SvaraRadera
  2. Verkligen, hon är en bra talare Stina och hennes vana vid radio lyser igenom. Mycket vackert budskap!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!